View Single Post
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg har sett en som har et 200 mm (8 ") x 1 000 reflektor teleskop (Sky-Watcher 200 PDS) til salgs uten stativ for 3 500,- med et 28 mm okkular. Kanskje jeg får til noe stativgreier selv. Det står at teleskopet er for viderekommende, noe jeg ikke kan si jeg er. Men jeg skjønner også litt om dette. Vil du anbefale et slikt teleskop?

Hvordan går det å bruke et slikt teleskop til å se på noe i landskapet. For eksempel en fugl langt unna?

Har også en t2 ring til mitt kamera. Kan jeg bruke denne ringen på dette teleskopet?
Vis hele sitatet...
Teleskopet er bra, det er ikke noe å diskutere. Men vær beredt på å bruke minst like mye på et stativ. Et nytt EQ5-stativ fra Sky-Watcher koster over 5000,-kroner i Norge, og noe mindre kan du ikke ha på den bøtta der. Du kan få det vesentlig billigere fra utlandet, eller brukt. Men pass på fraktkostnadene.

Å snakke om teleskop «for viderekomne» mener jeg er litt tullete - selv om jeg vet at de gjør det. Det er jo samme teorien som ligger bak, uansett teleskop. Jada, et stort, uhåndterlig teleskop på en ekvatorialmontering som den 8-tommeren kan det sikkert bli en del mer banninng med i begynnelsen, enn med en liten refraktor på AZ-montering, men det er ikke kvantefysikk dette altså. Man må være forberedt på å bruke litt tid på å forstå det (mange videoer i forkant), det er ikke alle som skjønner det intuitivt, men det er fullt overkommelig for normale mennesker.

Man bruker ikke en 8" reflektor til å se på fugler og landskap altså! Men det lar seg jo gjøre. En utfordring er at alt blir opp/ned/speilvendt, men det finnes okularer som rettvender.

T2- ringen skal funke.
Sist endret av lidran; 24. mars 2018 kl. 21:53.