View Single Post
Jeg tror denne debatten ville hatt godt av enn oppklaring. Over flere sider nå har det gått frem og tilbake mellom "FrP er rassissterr!" og "Dere er sossialissterr som driver proppagannda!".

Som HemmeligGreier sier er ikke FrP et rasistisk parti. Det ville innebært at de av en annen rase enn hvit ikke ville sluppet inn i partiet. Det FrP derimot er, er fordomsfullt og diskriminerende mot innvandrere fra den ikke-vestlige delen av verden, og da gjerne de landene som er muslimske.

Så istedenfor å dra frem rasisme-kortet i hytt og pine, en karakterisering som er under så kraftig debatt at det heller burde vært en eget tråd, kanskje vi heller kan bruke ordet fordomsfullt? Det er mer nøyaktig og mindre provoserende og vanskeligere å misforstå definisjonen av.

Mulig folk er tvert uenige med meg i dette, i så fall skal jeg trekke meg stille ut av debatten, men det hadde vært greit å faktisk levere en nettdebatt med annet innhold en slengkommentarer fra side til side

Selv stemmer jeg Rødt, men jeg blir eitrende sinna av de som ved hver eneste lille provokasjon roper "rasist!" til en annen. Svært få ord bidrar sterkere til ødeleggelsen av en ellers interessant debatt.

FrP som parti har ingen agenda mot mørkhudede eller ikke-hvite generelt. Jeg har faktisk ALDRI møtt en FrP'er som har møtt en svart, brun eller gul nordmann og reagert med hatske kommentarer. Legg merke til at jeg bruker ordet "nordmann" her, for dette ordet er sentralt i oppfattelsen av det FrP står for. Om en ikke-hvit integrerer seg og oppfører seg som nordmenn flest (snakker bra norsk, går på byen, kjører bil, stemmer under valgene, jobber osv osv), så er FrP godt fornøyd, som parti. Enkeltpersoner som stemmer - og kanskje tilogmed i noen tilfeller representerer FrP i offentlige sammenhenger - kan ha rasistiske fordommer mot denne type mennesker, men det er ikke dette FrP som parti står for (selv om vi på venstresiden gjerne skulle sett at det var så enkelt).

Det FrP - partiet - derimot reagerer på, er enhver som ikke har integrert seg. De som ikke snakker ordentlig norsk, som praktiserer noe annet enn kristendommen eller ateismen, de som ikke glir rett inn i samfunnet uten å skille seg ut. Denne "utlendingsradaren" til FrP er dog ikke feilfri, og fokuset faller som regel derfor på de utlendingene fra samfunn i verden som skiller seg mest fra det norske og de som derfor trenger lengre tid og mer hjelp for å tilpasse seg det norske levesettet. Arabere og afrikanere er tilfeldigvis gode eksempler på nettopp dette. Hudfarge tror jeg har veldig, veldig lite med saken å gjøre, for FrP bryr seg egentlig ikke om hvilken farge huden din har.

Men, som sagt, FrP er et fordomsfullt parti. Det betyr at de ofte - for enkelhetens skyld - setter merkelapper på folkegrupper som kommer fra disse verdensområdene som skiller seg så mye fra det norske. Disse merkelappene varierer i relevans og seriøsitet, men noen verdt å nevne er for eksempel dette å være mørkhudet, eller neger (selv ser jeg ikke problemet i ordet neger, så unnskyld om det støter noen, det er ikke vondt ment). Ettersom afrikanere tilhører en av disse gruppene som trenger tid og hjelp for å integrere seg, plasserer likesågodt FrP disse på en "svarteliste" (ba-dum-tssh!). Ikke fordi de er imot afrikanere av prinsipp, men fordi de tilhører en av disse risikogruppene.

Islam og de som praktiserer denne religionen er samme greia for FrP. Det er ikke sånn at partiet hater eller er imot Islam i seg selv, men det finnes de innenfor religionen som truer det norske levesettet. Problemet til FrP er her igjen at de er late og fordomsfulle; istedenfor å dømme hver enkelt person etter deres handlinger og holdninger, er det lettere å bare dra de fleste fra denne "gruppa" over ei fjøl og plassere de på svartelista sammen med afrikanerne.

Det finnes individer (faktisk veldig mange) i FrP som velger å rette et fordomsfullt hat mot alle som tilhører disse "risikogruppene". De gidder ikke å ta seg tiden til å dømme enkeltpersonene og gjør heller hele "gruppa" til fiender. Dette medfører ofte rasistiske holdninger. Men partiet FrP er ikke rasistisk, det er fordomsfullt.

For å klargjøre definisjonen min og skillet mellom rasist og fordomsfull (som jeg innrømmer kan være et veldig grått skille) vil jeg komme med dette eksempelet:

FrP som parti har ingenting imot svarte, brune eller gule medlemmer og tar gjerne imot disse. Hudfarge har ingenting å si så lenge holdningene til personen stemmer overens med partiet. Derfor ser vi flere medlemmer i FrP som er både svarte, hvite, brune, gule og hvemvethva, fra alle deler av verden - inkludert afrika og islamske land - som er motstandere av innvandring fra disse "risikoområdene" av verden. Dette er fordi disse menneskene har integrert seg og blitt norske i adferden. De er like fordomsfulle og late som alle andre FrP'ere, og deler synspunktene deres, så det spiller ingen rolle hvilken hudfarge de har eller hvilken religion de praktiserer. FrP er ikke et rasistisk parti.

Et rasistisk parti ville av prinsipp ikke tatt imot medlemmer som ikke er hvite eller som tilhører en av disse uønskede religionene, og FrP er derfor ikke rasistisk. Om en afrikaner, kineser, pakistaner, amerikaner eller inuitt vil joine FrP så har jeg full tro på at han eller hun tas imot med åpne armer så lenge de ikke skiller seg med trekk fra den opprinnelige kulturen sin, hva den enn måtte være.

Men om du ikke glir under denne radaren til FrP, om du for eksempel er mørk og kler deg litt under gjennomsnittet pent (slengbukser holder i massevis), eller har på deg tradisjonelle islamske klesplagg og kanskje har grodd et halvmetersskjegg, da kan du forvente å bli siktet på med fordomskanonene deres. Da er det ikke like lett å bli akseptert.

Og hva er grunnen til at aksept blir vanskelig å oppnå om du beholder for mye av opprinnelseskulturen din? Jo, fordi FrP som parti er et dovendyr som ikke gidder å ta seg tid til å dømme individet. FrP henvender seg til massene og har alltid gjort dette, med enkle og tiltrekkende slagord som mange kan si seg enige i fordi de i grunn inneholder veldig lite. Altruismer, for de som kjenner til uttrykket; noe som de fleste kan gjenkjenne seg i. Det er ikke tilfeldig at såkalte "åndemennesker" greier å lure folk til å tro at de har kontakt med de døde. De bruker altruismer.

Dette ble wall of text, men er iallfall min oppfatning og definisjon av FrP som parti. enkeltmedlemmer og tilhengere forholder jeg meg ikke til i denne teksten, for du vil alltid ha rasister i FrP og du vil alltid ha islamister i Rødt og du vil alltid ha gærninger og rasshøl i alle leire, så å peke anklagende på hverandre for hver slike ting som dukker opp er meningsløst. Det som teller er hva partiet står for, og i mine øyne står ikke FrP for rasisme, men for latskap og fordommer.

Det er for all del ingen formildende omstendighet, dette at jeg frikjenner FrP fra å være rasist-parti, men når folk begynner å krangle over hva som er rasistisk og ikke istedenfor å diskutere selve partiet, da forsvinner partidebatten og vi får en konkurranse i one-liners og kildehenvisningsorgier.

Håper på en god debatt videre!