View Single Post
Det er ikke så mye du personlig kan gjøre annet enn det du allerede gjør. Du bryr deg og er der hvis han trenger det. Det er alltid tøft å miste nære familiemedlemmer i så ung alder og det er ikke et tema som snakkes om så veldig ofte. Det er lett å føle seg alene med det. Sorg man opplever i barndommen dukker ofte opp igjen i tenårene og voksen-alder ettersom man går inn i nye faser av livet som ofte påminner om det man aldri fikk/vil få og gikk glipp av.
Det at familiemedlemmene gikk bort som følge av selvmord kompliserer kompisen din sin sorg ytterligere. Å miste mor eller far gir økt risiko for både depresjon, selvmord, lav utdannelse, osv. Forskning har vist at de som mister foreldrene i selvmord ofte er aller mest utsatt for disse problemene. Det tilsier også at hans egen risiko for å begå selvmord er høyere. Det er flott at han gir uttrykk for å ikke ville gå i morens fotspor som du sier, men realiteten er at hvis han får seg en hard nok knekk er det ikke sikkert. Det høres definitivt ut som om han har problemer med sosial angst som han trenger å få hjelp til å bli kvitt for å få en bedre livskvalitet.

Du kan vel snakke med familien hans om å sende inn en mulig bekymringsmelding på hans vegne (vet ikke så mye om hvordan dette gjøres, men vet det er en mulighet). Problemet er vel at han ikke nødvendigvis er en stor nok fare for seg selv til at helsevesenet griper inn. Ergo må han kanskje nesten oppsøke hjelp selv. Kanskje du eller noen andre nær ham kunne blitt med ham til fastlegen og prøvd å få ham til å søke hjelp slik? Siden han sliter sånn med å komme ut klarer han nok ikke dette alene.

Det er lett å se vekk fra smerten her i livet og flykte vekk fra den på bekostning av alt man kan oppnå her i livet. Kompisen din bruker nok dataspill og kanskje mat også som en flukt og har ingen andre intensiver i livet (økonomisk, sosialt, osv.) som presser ham nok til å gjøre noe og komme seg videre i livet.

Til sist vil jeg si at du høres ut som en flott kompis og jeg håper jo at han du snakker om kommer seg ut av den situasjonen han er i. Skulle ønske jeg hadde en mirakel-kur på situasjonen men slik er ikke livet.