View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Endelig har du tatt i bruk quote-funksjonen!

Jeg kommer ikke med noen teori, jeg kommer med fakta (jeg har beskrevet hvordan andre ting kvalitetssikres) og et spørsmål (hvorfor er det behov for en annen type kvalitetssikring npr det gjelder akkurat cannabis?).

Det er synsing fra din side. Jeg påpeker at det ikke er det samme behovet, iom. at det ikke er et like stort helseproblem som tobakk, og at det derfor ikke er like mye penger å spare på behandling, sykepenger og trygd.

Hva sikter du til her?

Har du fulgt med i media de siste årene? Det har blitt avdekket en rekke store og små plantasjer i Norge, og det finnes også et uvisst antall som ikke er tatt.

Har jeg hevdet noe annet?

Ah, beklager, jeg misforstod det forrige innlegget ditt. Jeg trodde du mente at prisen ikke var satt på grunnlag av totale utgifter. Selvsagt er jeg enig i at den er det, det er jo grunnlaget for påstanden min om at cannabissalg ikke blir ulønnsomt om det blir lovlig.

Ellers vil jeg anbefale deg å droppe "humor" og andre forsøk på sarkasme eller hva det nå er. Hvis du ikke klarer å holde innleggene dine høflige, selv om vi er uenige, vil de bli slettet.
Vis hele sitatet...
Du kommer med fakta om hvordan andre ting kvalitetssikres - Andre ting som matvarer du finner hos rema 1000. Som du har funnet der siden starten av matbutikker. Du tror dette vil være normalen for hvordan et tidligere narkotisk-stoff vil kvalitetssikres? Hvordan cannabis vil bli kvalitetssikret er vel opp for gjetting fra begge sider siden ingen land har dette produktet tilgjengelig for alle. Men det jeg føler meg mer enn sikker på og som jeg prøver å s;i Dette vil bli gjort av personer som ikke vil gå på noe minstelønn. Du vil trenge en høy kompetanse for å dyrke lovlig cannabis i Norge. Er du uenig? Når man ja-gruppen stadig nevner det som et godt argument at cannabisen vil bli så mye tryggere i Norge enn per dags dato om man opphever forbudet, så er det jo logisk å tenke seg til at det her vil koste Norge mer penger å gjøre enn hva det vil koste de kriminelle. Eller?

Det er synsing fra min side.... Det er ikke akkurat slik at du kan legge noe fakta på bordet på hva Norge faktisk ville lagt i et slik budsjett om de innførte cannabis som et lovlig produkt. Det er helt -utenkelig- for meg at vår regjering vil gjøre noe sånt, og at det norske folk vil godta/stemme frem noe sånt uten en -omfattende- informasjonskampanje. Det vil aldri dukke opp et tidligere narkotisk stoff i Norske butikker uten at det ligger en stor utgift bak..... du kan kalle det synsing så mye du vil, helt ren logisk tankegang kaller jeg det. Du må ta høyde for at du bor i Norge, og hva det norske folk vil godta eller ikke. Om du skal overbevise noen som ikke henger på et rusforum om at cannabis bør bli tilgjengelig for alle og ennhver så burde du virkelig ta høyde for slike ting.

De avdekker plantasjer ja. Har du lyst å sammenligne mengden ferdigprodusert cannabisprodukt de har avdekket på norske plantasjer siste 10 årene med hva de har stoppet på grensene siste året? Det sier seg selv at cannabis produsert i Norge knapt nok er en brøkdel av hva som blir importert. De beslagene de gjør ved grenseoverganger, som de og sier bare er en liten del av hva som faktisk kommer over grensene er som regel i 500kilo-1tonn området. At det skulle være behov for slike mengder om vi produserte mye selv ser jeg ikke noe logikk i(?). Betydelige mengder cannabis solgt i Norge er IKKE produsert her, om du ser på en totalomsetning.
Det var et prosjekt for noen år siden hvor politiet avdekket en enorm cannabis-satsning av noen rike bakmenn hvor de brukte taiwanere til å dyrke cannabis i Norge. Da kom det frem via etterforskning at mye av stoffet var ment å smuglest ut av Norge og selgest i våre naboland, mye grunnet at etterspørselen i Norge ikke ville klare å ta unna alt de produserte. Ikke for vi i Norge ikke røyker mye, men for salgsledda ikke hadde noen enorm behov for mer stoff å selge.

Var ikke no mening og være uhøffelig, men starter rett å slett og lure av og til

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke hvor du har denne ideen fra, er det høyt utdannede fagfolk som står bak brygging? Nei, de har ofte en bryggerimester og flere assistenter med lavere stillinger, en bryggerimester har gjennomsnittlig lønn på 333,743 kr i det første året og stiger til 476,031 kr etter 7-9år arbeidserfaring Kilde. Stikkprøver tas av mattilsynet nå og da for å ivareta kvaliteten, som med alt annet.
Cannabis trenger bare gartnere, et yrke som kan deles i flere kategorier, der man har en "mestergartner" og flere assistenter som jobber under de i et lignende hierarki som på bryggeriet.

Å dyrke cannabis er ikke "rocket science", i.o.m. at du ikke har kunnskap om emnet føler jeg for å presisere at det som dyrkes i Norge, eller er kortreist (Sverige, Danmark etc) er hinsides kvaliteten av det man får på gaten. For å sammenligne: Det man får på gaten kan sammenlignes med øl eller lettøl, det folk dyrker selv kan sammenlignes med sprit/hjemmebrent.

Å påstå at folk må ha høy ekspertise for å gro frem ugress faller på sin egen urimelighet, at du tviholder på denne vrangforestillingen er meg uforståelig.




Det brukes allerede støre summer til forebyggende arbeid, statsfinansierte antirus prosjekt er ikke noe nytt, og kommer heller ikke til å endre seg ved en legalisering.


Som jeg skrev over, kan enhver med litt skapplass og en 4000kr i budsjett, dyrke cannabis som er langt over kvalitetet av det som importeres fra marokko. Budsjettet er ofte inntjent med godt overskudd ved første høsting som skjer etter 5/6 måneder, en plante kan gi mellom rundt 50 gram opptil 300 gram om man raffinerer dyrkingen.
Man trenger en 400W HPS pære til 2-4 planter, hele dyrkeprosessen kreves strøm for ca 518.4 Kr om man regner med Kwh pris på 40 øre.
Om vi skal tenke oss et mer automatisert system med hydroponisk oppsett samt litt mer watt per plante kan vi kanskje si at per plante går det med 500kr fra start til slutt i strømutgifter (lys, hydro, ventilasjon).
En plante à 50 gram er 5000 kr - 500 kr = 4500 kr per plante til andre utgifter.



Selvfølgelig er det dèt, poenget er at store andeler av ressursene kastes bort på å kriminalisere ungdommer som eksperimenterer med rusmidler.
Om du tror de konsentrerer seg på storsmuglere/dealere må jeg desverre si at du tar grundig feil. Avisoppslagene med "x anntall kilo hasj beslaglagt" kommer nå og da, men de har ingen reell påvirkning på det Norske narkotikamarkedet.
Vis hele sitatet...
Alkoholproduksjon har vært her siden når? At de ville effektivisert og kuttet kostnader ved cannabisproduksjon om 10-100år når det var et godtatt stoff som folk likestilte med alkohol er en selvfølge. At det ville være like lønnsutgifter ved starten av et slikt prosjekt? Tviler. men igjen, faktiske utgiftene med å dyrke cannabis i Norge vil være det jeg tror spiller minst inn på utsalgsprisen i Norge, som jeg har sagt ..et par ganger før. Det å drive butikk i Norge er langt ifra billig, noe historien sikkert kan gi oss x antall eksempler på.

Så om vi legaliserte cannabis ville vi ikke fått noen høyere utgifter enn hva som per dags dato legges ned i forebyggende og informasjonskampanjer om -cannabis- (?), skal få lov å mene det, jeg tror aldri det ville vært faktum i Norge dog.

Store andeler av ressurser "kastes" bort på å forebygge at ungdom bruker narkotika? (?)
Avisoppslag med 500kilo+ beslag har lite å si for det norske hasjmarkedet. Men er det noe som går imot hva jeg sier eller? Det sier vel mer om ressursene og kapasiteten kartellene som smugler dette inn til landet? Sier meg hvertfall at når de kan ta slike tap uten at prisene forstyrrest så er det en enorm maskin bak det hele, en maskin Norge ville slitt med å utkonkurrere på pris.

Usikker på hva alle detaljene om pris på cannabisdyrking skal frem til, er veldig inneforstått med hvor billig det er sett på prisen per gram. Med Norge bak dyrkingen ville nok denne utgiften og gått opp, at de ville gjort som i Amsterdam og latt private ta seg av dette er vel tvilsomt i mine øyner og.

Du kan reise ned til danmark, kjøpe deg 1kilo hasjis med høy kvalitet for 20-25 000 kr uten å ha noe kontaktnettverk i Danmark. Dette utgjør 20-25kr grammet, da er det allerede smuglet inn i Danmark og de kriminelle har tatt sin profitt. Hvor lav skal denne gram prisen i Norge egentlig være? At kartellene mobiliserer og fører inn en annen kvalitet(Siden de nå bestemt velger å sende en viss type kvalitet til norge) og føre en annen pris, er vel og langt ifra utenkelig?

Og om du tror at de ikke konsentrerer seg om storsmuglere/bakmenn så kan jeg sikkert si det samme til deg at du tar grundig feil. Å avsløre/etterforske kriminalitet som starter langt utenfor landsgrensene og blir styrt utenfor Norge er ikke det letteste, likevell har Norge klart å fått utlevert bakmenn fra utlandet i flere saker siste årene. Dette er nok langt ifra noe billig arbeid, og kan hvertfall ikke sammenlignest med hva de legger ned av ressurser for å ta den tilfeldige/uheldige kriminaliserte cannabis-brukern i Norge.........