View Single Post
Stativ, speillås og timer/fjernutløser er standard utstyr for astrofotografi - og det er det selvfølgelig gode grunner til.
Om noen ønsker å ta håndholdte astrobilder med 135 mm. objektiv, kjør på, men disse rådene vil man aldri finne i en guide laget av en profesjonell fotograf.
Det er det flere åpenbare grunner til.

En grunn som ikke er like åpenbar er at om man ikke gjør det mister man muligheten for image stacking, den desidert beste metoden for å fremheve stjernehimmelen på med en rent og pent resultat.
Mine bilder kommer gjerne opp i en halv GB i RAW under redigering mens de er stacket sammen til ett og samme bilde som redigeres videre.
Her er det enormt mye informasjon som igjen gir deg langt flere muligheter til å jobbe videre med bildet. Både kreativt og vanlig redigering.

Trådstarter: Selv begynte jeg med å se hundrevis av youtube-videoer for å sette meg inn i alt som har med fotografering å gjøre.

De to første har tatt noen av de råeste bildene jeg har sett, men Nick Page er vel den man kan lære mest av når det gjelder tutorials. Det er bare å lete i spillelistene på kanalene hvis noe av dette kunne være av interesse for deg.


Nick Page


Michael Shainblum

Thomas Heaton (Flotte og enkle bilder med svært begrenset redigering tatt av Thomas Heaton.)


Greg Benz (for det meste tekniske greier i photoshop)