View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg så også at det kommer en Merkur-passasje i november, men siden jeg var på hadde ikke samme animasjon.
Jeg ble overrasket over hvordan Merkur beveger seg forbi sola, hadde sett for meg at det var en mye slakkere kurve. eller ingen kurve i det hele tatt.
Hadde vært kult å laget en timlapse av Merkur-passasjen, men ser det står at den kommende passasjen har en varighet på ca 5,5 timer, og uten trakker, tror jeg det er mer enn hva jeg har tålmodighet til.
Vis hele sitatet...
Nei det er litt lenge en sur novemberdag. Spørs om du får se sola så lenge i strekk uansett på den tiden.

Jeg så forrige Venuspassasje, men vet ikke hvordan banen var. Det var delvis overskyet så sola var bare synlig av og til. For mørkt for solfilter på teleskopet, så jeg tok bilde med kamera gjennom tynt skydekke. Det funka forsåvidt greit. Tidlig opp og mye styr for en prikk, vil sikkert noen si, jeg syntes det var gøy

Så du blodmånen nå sist da? Var fin i teleskopet, men fikk ingen brukbare bilder (har ikke adapter så det er ikke så lett).
Sist endret av *pi; 30. april 2019 kl. 20:33.