View Single Post
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Hei og takk for svar
Ja jeg har "dessverre" skjønt at jeg nok bør sette meg mer inn i dette, men har prøvd og det er vanskelig. Derfor søker jeg så mye råd som mulig før jeg lander på et valg.

Hva mener du ang. harddisker? Det er 1 stk. 2TB disk i builden som er tanken

Problemet med full-loop vannkjøling, er at det ikke er noe som leveres av Komplett, og da blir det custom hvor jeg ikke kan ting pr dags dato, og ikke har noen i nær omkrets til å hjelpe heller. Tror du ikke kjølingen her er nok?

For overclocking i utgangspunktet hadde jeg nok brukt f.eks. MSI afterburner sitt opplegg til å prøve meg frem, men måtte nok lest mye for å få det skikkelig som du sier. Og spørsmålet er jo om jeg tør å pushe det ytterste.
Derfor ønsker jeg også en build som i utgangspunktet er svært sterk, men også med potensiell for overclocking når jeg får litt mer kunnskap.

Siden jeg også driver med film edits osv., så hadde nok 64gb vært å foretrekke, men det er sekundærbehov, så ønsker ikke at det skal gå på beskostning av gamingen f.eks. i valg av ram.
Vis hele sitatet...
Å overclocke skjermkort er egentlig det enkleste av alt. Skal også mye til før du gjør store grove feil. Så lenge du ikke klasker på abusrde mengder volt, så er det liten fare for at du skader komponentene. Alle moderne pc komponenter har sikkerhetsmekanismer som gjør at hvis det overstiger den høyeste tryggeste temperaturen, at kortet/cpuen automatisk klokker seg selv ned, som i praksis gjør at den aldri kommer til å overstige det den er maks gradert for. (Man vil riktignok helst ikke komme til dette stadiet i utgangspunktet, men man slipper ihvertfall at utstyret går i stykker. Dette har forsåvidt skjedd mye de siste årene *rett ut fra fabrikken* på spesifikke deler av skjermkort, som f.eks ved VRAM i skjermkort.)

Enkelte typer ram er veldig temperatur-sensitive og kan degradere ved for høye temperaturer, men hvis du skaffer deg f.eks b-die ram, så kan dem drifte fint opp til 85 grader (men blir ofte ustabile over 60 grader). På overnevnte b-die eksempel, pleier man å sette spenningen opp fra 1.35V til f.eks 1.45, å så prøver man å tyne ram-timings så mye man kan før det blir ustabilt igjen. Det er ingen fare i seg selv å prøve å strammere timings i seg selv, litt som at det ikke er farligere med å prøve å pushe høyere MHz på en prosessor eller skjermkort. "Faren" oppstår ved at man som regel må pøse på med høyere spenning, og dermed blir komponentene mye varmere under bruk.

Ikke ver redd du Kjøper du et heftig og bra skjermkort (les grundig på skjermkort, da det er den dyreste komponenten og den eneste komponenten du ikke kan direkte forbedre kjølingen på uten å miste garantien på) vil du trolig ikke ha problem med kjedelig overclock potensiale eller høye temperaturer.

Kan være lurt å også gjøre et lurt valg rundt kabinett, finn et med god airflow. Hjelper med kjølingen for alle komponenter, spesielt de tinga som oftest kun har passiv kjøling, f.eks hovedkort, ram og SSD (Som kan bli veldig varmt hvis du har et dryler grafikkkort som holder på mye varme


Når det gjelder harddisker, så svarte jeg fra utgangspunktet på det første oppsettet i innlegget ditt. Men hvis du ikke skal ha HDDene så er jo alt i orden rundt det da