View Single Post
Det er egentlig mye å tenke på når det gjelder valg av riktig RAM. Du kan egentlig velge hva som helst, men du kan få mye mer juice ut av dem hvis du kjøper riktig sett, og bruker litt tid til å sette deg ned og overclocke dem (til info gikk jeg fra sover 80ns latens til 65.3ns latens på mine rambrikker etter timings ble strammet, og jeg gikk fra 3200 MHz til 3733 MHz. Det er noen rambrikker som mye lettere lar seg overclocke enn andre)

Hva trenger du 2x4 TB harddisker til? Husk at det er noe du kan kjøpe senere hvis du trenger det, og da er det heller ikke vits å kjøpe 2x4, da kan du heller kjøpe 1stk 8tb eller 12tb f.eks. Harddisker spinner, bråker (betydelig mer bråkete jo eldre de blir), og genererer ekstra varme inni kabinettet ditt som kommer til å overall gjøre andre komponenter varmere, som betyr mindre performance og mer støy.

Hvis du vil gå "all out" som budsjettet ditt tilsier, bør du vurdere å investere i full-loop vannkjøling. Da får du crazy stillegående pc med ekstremt overklokking potensiale

Nb: eksempelet over med 65.3 ns er med en 3900X, så det er nok ikke like imponerende som det man kan få med enda mer moderne prosessorer og ram-sticks.

Siste tips jeg vil gi: Hvis du vil ha det beste av det beste innen pc og gaming, så må du faktisk dette deg litt inn i det, og finjustere en del ting. Du kan sikkert betale noen for å gjøre det for deg, men da overklokking i seg medfører en haug med testing og ustabilitet, og et "silikonlotteri", så er det umulig å vite om datamaskinen din faktisk er squeezed til sin sine grenser med mindre du selv får litt skitne hender og tester selv. For det skal ganske mye til før ekstra innsats ikke vil gi deg noen promiller med med kraft. Men på den andre siden så gir 20% arbeid gir 80% resultat, så ikke bli skremt av å måtte mekke litt. Det er gøy!

Du trenger forresten ikke b-die, og b-die sliter litt mer enn f.eks hynixhynix AJR eller CJR hvis du bruker et 4x ram kit, istedenfor 2. Har litt å si på hvor mye gig ram du trenger. Men overall så er b-die superchill, får alltid supergode subtimings på dem
Sist endret av tullekontohehe; 21. oktober 2022 kl. 08:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.