View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva oppnår ein med dødsstraff? At endå ein familie kun har grava å gå til? Prevantivt sett har jo dødsstraff relativt liten virkning - oppklaringsprosenten har større virkning en straffa på veldig mange typer forbrytelser tipper eg.
Vis hele sitatet...
Om du virket som om jeg kun var ute etter dødsstraff tilbake mot drapsmannen så beklager jeg. En dødsstraff vil selvfølgelig gå ut over like mye, men en "dødsstraff" i form av livstid i fengsel er hva som er løsningen.

Og dei fleste drap er begått i affekt. Skal du måtte bøte med livet fordi du gjorde feil val ein gong? Det vil jo neppe ha preventiv effekt; definisjonen på affekt er jo meir eller mindre at ein ikkje tenker over konsekvenser av handlinga.
Vis hele sitatet...
Vend det om og se det andre veien. Et annet menneske måtte bøte med livet fordi DU gjorde en feil en gang. En slik feil skal ikke skje. Om man ikke klarer å tenke før man velger å ta livet av noen (ja, man har faktisk et valg) så er det ikke særlig trygt at denne personen får gå rundt i det fri.

Jeg kan gå så langt som at man også fortjener lignende straffer om man gjør andre ting som med vilje setter andre mennesker i fare utenfor lovene her i landet. Vi har f.eks en fartsgrense for en grunn, ikke for å bryte den. Om man bryter den så tråkker man over loven og setter andre menneskeliv i fare. Det er med andre ord ikke trygt at den personen er ute i det fri.