View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med at forskere påstår at kun en joint kan øke sjansen for schizofreni med 40%, og at 14% av alle tilfeller med schizofreni og psykoser i Storbritannia er grunnet hasj?
Vis hele sitatet...
Det der er sensasjonelle overskrifter som journalister putter i avisene, forskerne som utfører studiene hadde aldri villet formulere det slikt.

Hvis du henviser til en spesifikk studie skal jeg gjerne se på den, men som svar til denne påstanden må jeg strekke meg å kunne si: Det er løgn, eller på en litt penere måte: Det er journalistens teknikk å få artikkelen sin på trykk.
Spesielt på forskning folk flest ikke gidder å lese selv kan de gjøre dette og jeg har etterhvert lært meg å oversette "forskning viser" til "jeg er en idiot, ikke les artikkelen min men les den faktiske forskningsrapporten".
Et annet eksempel fra den andre siden av debatten er folk som påstår forskning viser at Cannabis kurerer kreft: Det er en særdeles heftig overdrivelse om ikke direkte løgn.
Forskning viser at i petrisskåler så kan THC ta livet av kreftceller, men det kan også en pistol.
Det finnes noen forsøk gjort med levende mus men da har de ikke brukt THC men diverse kjemiske analoger av det (det er dette JWH-18 og alle de andre syntetiske cannabinoidene opprinnelig ble skapt for). Det er med andre ord noen interessante resultat men det er mye forskning som gjenstår.

Angående påstanden om Schizofreni så er det spesielt, for over tidene så har ikke økt cannabisbruk i noen land vist til noen økning i antalle schizofrene. Det er variasjoner i antall tilfeller schizofreni fra land til land, den største er 5-ganger så mange tilfeller som det med minst tilfeller men det er ingen klar sammenheng om hvorfor.

In 2000, the World Health Organization found the percentage of people affected and the number of new cases that develop each year is roughly similar around the world, with age-standardized prevalence per 100,000 ranging from 343 in Africa to 544 in Japan and Oceania for men, and from 378 in Africa to 527 in Southeastern Europe for women.[184] About 1.1% of adults have schizophrenia in the United States.[185]
Vis hele sitatet...
Så det blir særdeles fåfengt å påstå at risikoen øker med 40%, 14% av psykoser og schizofreni blir vanskelig å kvantifisere.
Psykoser er korte mentale sammenbrudd som kan komme av stress og det registreres ganske mange slike over et år. Det blir litt merkelig å sammenligne det med schizofreni som er en relativt sjelden lidelse i forhold: Men vi må kunne resonere oss frem til at det må være en veldig liten andel av de schizofrene. For den økte cannabisbruken har ikke vist noe økning i antallet tilfeller schizofreni.
Sist endret av Dodecha; 7. desember 2018 kl. 19:30.