View Single Post
Undersått
151
Jeg synes det er litt synd at når man får ettergitt skatt så er man indirekte oppfordret til å bruke alle pengene man får igjen(uansett om det er behov eller ei), for da vil man kunne få ettergitt skatt også neste år.

Som et eksempel;
Både jeg og Gunnbjart har like lav inntekt, begge er enslige, vi har samme faste utgifter, samme skatteprosent og begge lever sparsommelig. Det som skiller oss er at Gunnbjart velger å ta en ferie for pengene han får igjen fra skatteetaten, mens jeg setter de på sparekonto. Dette gjør begge 2-3 år på rad, men brått vil det bli endring. Jeg vil snart få avslag "grunnet betydelig bankinnskudd", mens Gunnbjart fortsatt får sin sedvanlige ferietur. Jeg vet ikke hva de mener er betydelig bankinnskudd, men vil tippe grensen er rundt 100k. Noen som vet?

Jeg mener så klart ikke at man skal kunne bli rik på denne måten, men man oppfordrer heller ikke til økonomisk sans når det "lønner seg" å bruke alt man får. Det sagt så ser jeg jo at eksempelet mitt kanskje vil være unntaket fra regelen, og at de fleste kanskje trenger alle de pengene de får igjen.