View Single Post
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
766
Kjære bunadsmafia

Skrevet av TS etter egen opplevelse i 17mai toget i Kristiansand.


Min forlovede og 2 små barn (4 og 2år) startet selvfølgelig grunnlovsdagen med forkjølelse og med å sove litt for lenge.

Kl 0830 var i våkne, måtte få i oss frokost, Paracet og mate svigermor som var på besøk. Bare 30 min til vi skal være i sentrum. Utrolig nok hadde vi lagt frem fin stasen til alle kvelden før, hoppet inn i det vi hadde lagt frem, satt svigermor i sving med å kle på unger og leke med dem.
Vi var i byen 0915 og toget hadde ikke gått forbi oss. Vi så ganske representable ut og alle var fornøyde. Masse smil og tid til en is før toget kom forbi.

Idet toget nærmer seg stiller det seg en gjeng på 4 voksne damer 40-50ish år og snakken begynner.

For hver person som skilte seg ut kom det en stygg kommentar. Det ble sagt "herregud går hun sånn i år" det kom et korps forbi med noen unge som tydelig hadde noen mentale utfordringer og det ble sagt "herregud så geek de må føle seg" det ble rakket opp og ned på folk sammenhengende på ca 30 skoler og 5 musikk korps. Ingen slapp unna salvene fra bunadsmafian.

Jeg leser stadig om folk som vegrer seg for å gå i toget og som føler seg utenfor. Synes det er så trist å lese at for mange handler dagen om dette. At disse kvinnene kanskje ikke var de dypeste og med åndelige personene i verden sier seg selv, men jeg tviler sterkt på at de var de eneste som ytret slike holdningen gjennom hele toget. Flere hørte dem og flere kikket litt rart på dem. Var veldig mange styggere ting som ble ytret jeg ikke vil dele her en gang.

Da skolen for innvandrere kom forbi (sist i toget selvføgelig) gjorde de et stort nummer av å snu seg vekk å ikke se på dem.

Mine barn er halvt norske og halvt sør amerikanske. Vi snakker egentlig aldri om identitet angående hvor man kommer fra. Det er så fjernt for meg å identifisere sin indre identitet ut i fra hvor man er født i verden.

Min forlovede overhørte det samme og holdt på å eksplodere selv.

Mitt nyttårsforsett til neste år blir å by på meg selv neste gang jeg får muligheten til å stoppe slike hatefulle ytringer offentlig.

Så kjære bunadsmafia, Norges grunnlovsdag er ikke et moteshow hvor dere er ansatte som TOP Model dommere, det handler om å feire vores uavhengighet og frihet. Alt annet er bare kos og pynt til de som ønsker og har råd.
Sist endret av PapaMarathon; 18. mai 2019 kl. 22:24.