View Single Post
Sitat av 123kul123hei Vis innlegg
[IMG][/IMG] [IMG][/IMG][IMG][/IMG] [IMG][/IMG] [IMG][/IMG] [IMG][/IMG] [IMG][/IMG]
Hei. Vart ute å fant noen sopp og lurte på om det er fleinsopp?
Vis hele sitatet...
1, 2, 3, 4 og 10 ser ut som sitronkragesopp. 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14 og 15 ser ut som flekkskivesopp. 11 og 12 ser litt mer ut som flein, men det er vanskelig å si på det stadiet, godt mulig det ikke er det òg, kanskje det hadde vært mulig å dømme med mye bedre bildekvalitet. 16 er jeg usikker på hva er.

Niks, ikke flein.

Sitat av Olebrum25 Vis innlegg
https://imma.gr/115721xfc211

Hei! Vet noen om noe av dette er flein? Takk for svar
Vis hele sitatet...
Umulig å si med så dårlig bilde.

Sitat av Kush1 Vis innlegg
Etter bommerten i går, leste jeg boka i førstetråd om identifisering. Fant et nytt sted i dag, og alle er av samme type. Dette er riktig eller?

Hvordan er det å spise noen ferske for å prøve nå? Har ingen vekt..

Håper bildet blei bra nok. Litt begrenset med lys på hytta

Vis hele sitatet...
Er noen få eksemplarer jeg ikke ser tydelig, men det aller meste er definitivt flein. Er ikke alltid det lar seg gjøre å dømme alt til å være samme type, er flere forvekslingsarter som kan vokse rett ved klynger av flein. Er riktignok lav risiko for noe giftig blant arter som både vokser rett ved flein og ser ut som flein, men prinsipielt bør man ikke være på den late siden når det kommer til identifisering av sopp.
Sist endret av Hoon Sol; 1. oktober 2022 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.