View Single Post
Noen forslag basert på hva man er ute etter:

Forståelse av dagens samfunn:
Understanding Power - Noam Chomsky (referansene er lengre enn selve boka..). Dette er en samling av intervjuer og AMA som Chomsky har gjort.
Det gir bra innblikk i alt fra midt-østen, USA sin utenrikspolitikk og hvordan man skal tolke media (og nei, Resett, Subjekt og Dokument er ikke gode kilder (ei heller demmes kilder, hvis dem i det hele tatt gjengir sine egne kilder korrekt..).

The Anatomy of Fascism - Robert Paxton. Et innblikk i hva som definerer fascisme og hvilke fellestrekk dem har. Veldig godt skrevet av en person som virkelig har forståelse for emnet. Man kan se likeheter i retorikk og hvordan man bøyer seg etter hvilken politikk som gir størst gevinst der og da, uavhengig av partiets tidlgiere meninger, i noen partier i Norge. Populisme er tross alt ikke å ha populær politikk, men å endre sin politikk og meninger fra en uke til en annen, fordi det vil gi partiet/partilederen mer makt.

Debt: The first 5000 years - David Graeber. Denne gir et godt innblikk i hvordan penger fungerer og har fungert. Den viser også hvordan penger som ikke finnes fysisk, har blitt brukt opp igjennom. Dagens kontaktfrie samfunn er dermed ikke helt nytt.

Permenant Record - Edward Snowden. Overvåkningssamfunnet og hvordan USA sin stormannsgalskap påvirker den digitale verden.

Factfullnes - Hans Rosling. Hvordan verden ikke er så mørk og fæl som vi tror, hvordan den vestlige verden blir påvirket av media til å tro om verdens tilstand, samt opplysninger om hvordan verden egentlig er. Til tider blir mye hoppet over, som gjør at heller ikke her er verden i nærheten så nyansert som den er, men er en viktig bok for å vise oss det media ikke gjør. Det som ikke selger aviser.

Lost Connections - Johann Hari. En grei gjennomgang av hvordan depresjon og angst kan forekomme og hvilke tiltak som kan fungere. Den viser også hvordan anti-depressiva ofte ikke gjør det en tror eller håper.

Psykologi, samfunnet rus og psykiske lidelser:

I morgen var jeg alltid en løve - Arnhild Lauveng. Denne boka er rørende og tankevekkende. Hvordan vi, ved å prøve å hjelpe, kan gjøre ting verre. Hvordan scizofreni og tvangstanker ofte er et speilbilde av hvilke følelser vi har og hvordan vi føler oss behandlet.

Meningen med rus - Øystein Skjælaan. Øystein har skrevet en doktorgrad om morgen pils og tar for seg stigma rundt rus, dens kulturelle viktighet og en del studier på emnet. Alt i en veldig godt skrevet bok som er veldig dagsaktuell.

Fra forbud til fornuft - Arild Knutsen. Fortelling om hvordan utestengelse fra samfunnet og stigma kan lede folk til verre og verre situasjoner. Hvordan uskydlige begynnelser kan spirale nedover og hvordan samfunnet i dag burde se på og reversere dette.

The Future of Capitalism - Paul Collier. Hva er kapitalisme, hvem tjener på urbanisering, hvordan kan man ta vare på "bygda" og hvordan kunne man fordelt skattebyrden bedre, er bare noe som blir gått igjennom her.

The

Filosofi:

Free Will - Sam Harris. Veldig kort bok. Jeg har aldri klart å skjønne at vi på noen måte kan ha fri vilje og denne fortsetter i det sporet. Det er så mange ganger i film og virkelige liv hvor vi innrømmer at det ikke finnes fri vilje, i den klassiske definisjonen, uten at det noen gang går opp for oss. De fleste vil sloss til det siste for at den faktisk finnes.

Yuval Noah Harari sine filosofiske/samfunns bøker (Sapiens, Homo Deux) er verdt å lese og sette seg inn i. Han går igjennom menneskets historie, fremtid og nåtid. Delvis spekulativt, men svært lærerikt.


Har tusen forslag til, men her er ihvertfall noe som er verdt å lese. Har ikke engang begynt på fiksjon, hvor jeg leser mest.
Ettersom mange har foreslått Brave New World, så vil jeg foreslå "Doors of perception" av Huxley.
Bandet The Doors har tatt navnet sitt fra denne boka og mange andre er inspirert av den. I 1953 tok Huxley meskalin og skrev ned sine opplevelser.
Ellers har jeg flere bøker om samfunnsaktuelle temaer jeg kan nevne, drøssevis av fantasi og sci-fi bøker eller bøker om andre verdenskrig.