View Single Post
Sitat av Pjukern Vis innlegg
...
Uansett, har bare en led, men det står "SO = 500imp /1kWh" et annet sted på skapet. Anntar dette er det analoge hjulet som beveger seg.
...
Vis hele sitatet...
Nei det er nok ikke hjulet. Det står sannsynligvis S0 (merk null og ikke O). Dette er den fysiske pulsutgangen jeg fortalte om i et tidligere innlegg. Her kan du koble på en krets direkte, men det krever tilgang til terminalene på måleren.

S0 er en standard pulsutgang som skal være galvanisk isolert fra strømnettet. Husker ikke specs i farten. Men søk litt på S0 puls og strømmåler.

Når det gjelder fototransistoren din må du konsultere databladet (noe som alltid er en god ide). Den er typisk mest følsom i det infrarøde området, men er oppgitt til 1 mA CE strøm ved 1000 lumen glødelampelys (2856K). Dette tilsvarer grovt illustrert lyset fra en 60W/230V lyspære.

En vanlig lysdiode har en lysstyrke på 5 mcd (millicandela) med lysspredning på 60 grader. Omregnet til lumen gir dette 0,004 lumen. Altså et signal som er 250.000 ganger svakere enn det som er brukt til målingen i databladet. Hvis vi forutsetter en lineær strømstyrke ut fra belysningen går det 40 nA gjennom transistoren din.

Har du brukt en 10kOhm motstand blir spenningsfallet over denne 0,4 mV. Det er som kjent ikke nok til å trigge et digitalt signal. Med forbehold om et kommafeil. Men du skjønner sikkert tegningen, og hvorfor det ikke virker.

Jeg tror det er vanskelig å bruke denne fototransistoren uten noen form for forsterker. Jeg tror jeg ville valgt en opamp i komparatorkonfigurasjon, da en slik kan trigge på meget små variasjoner i signalet.

Her er noe som du kan bruke som et utgangspunkt:

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/PhotoDetectors.html

Men du må regne litt selv på forsterkning og slikt for å få det riktig.

Bygg dette ferdig på benk og sørg for at du har en stødig trigging med en lysdiode som er lik den som er på strømmåleren din. Når du har kontroll på dette, kan du begynne å teste på strømmåleren. Bygg alltid ferdig på benken. Det sparer deg for mye feilsøking og frustrasjon.