View Single Post
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
(...) med en lastmotstand fra input mot jord (slik at det kan gå en strøm, og man dermed kan ha en spenning)
Vis hele sitatet...
Du kan fint få en spenning uten strøm. MOSFETS, for ikke å snakke om kondensatorer, fungerer på det prinsippet. Motstanden er der for å trekke Vo til jord når det ikke går noen strøm gjennom transistoren. Uten den ville det blitt et flytende punkt hvor spenningen bestemmes av strøkapasitanser og denslags når transistoren ikke leder.

Sitat av Pjukern
Hva med str på motsand, kan jeg ødelegge noe med for liten/stor/ingen motstand?
Vis hele sitatet...
Størrelsen på motstanden bestemmer resulterende spenning på Vo når transistoren leder, avhengig av strømmen gjennom transistoren. Jeg ville bare prøvd med f.eks. 10k og sett om det ga akseptabel spenning på Vo. Du kan øke den for høyere spenning (inntil en viss grad) og senke den for lavere spenning. Ingen motstand som i koblet rett til jord vil jorde utgangen og dermed inngangen til kontrolleren din så du aldri får noe signal. Uten tilkobling til jord i det hele tatt risikerer du det jeg forklarte over her.

Jeg går forresten ut i fra at digital inngang på kontrolleren er vesentlig lettere å bruke, selv om jeg aldri har brukt akkurat den kontrolleren. Liten vits i å bruke analog inngang på et signal som representerer en digital verdi.
Sist endret av Provo; 20. november 2009 kl. 18:56.