View Single Post
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av http://www.noratel.no/content/download/16883/585606/file/CTteknisk.pdf
Dersom man fjerner byrden og lar sekundæren være uten tilkobling har man i prinsippet en uendelig byrde. Det som da skjer er at transformatoren kjøres inn og ut av dyp metning for hver periode av strømmen og det induseres meget høye spenningspulser over sekundærklemmene.

I tillegg til å kunne ødelegge isolasjonen i transformatoren vil disse høye spenningstransientene også kunne være livsfarlige for personer som måtte komme i kontakt med terminalene. Derfor er regelen: En strømtransformator som ikke har sin nominelle byrde tilkoplet skal ha sekundærklemmene kortsluttet.
Vis hele sitatet...
Blæh kvier meg litt for å stille alle disse spørsmålene, men når sant skal sies så finner jeg svært lite når jeg googler dette, hadde jeg vist de engelske termene for disse komponentene så ville nok resultatene vært annerledes.


Uansett, når jeg leser at terminalene skal være kortsluttet når den ikke er i bruk så blir jeg litt forvirret. Vil det si at den kan lage uendlig med spenning når lasten er null? Hvor kommer den spenningen fra når den ikke har fysisk kontakt med noen strømførende kabel?