View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan er det i byene nå, egentlig? Tar de fleste det seriøst, eller er det normen det vi ser i avisene? Hvordan er det på butikker? Her har stort sett alle butikker skikkelig bra smittevernopplegg, glassplater foran kassa, hansker, såpevask og/eller sprit ved inngangen, frukt og grønt ferdigpakket i poser, løsvektgodteri er stengt. De aller, aller fleste holder god avstand til andre ute, og folk går ikke på besøk unntatt til kanskje en utvalgt familie. Bra frivillige systemer for å handle for utsatte/de i karantene. Mitt inntrykk er at folk tar det veldig seriøst.
Vis hele sitatet...
Til og med igår var det svært strengt. Var innom apoteket der stod det vektere som passet på at man vasket hender i sprit, og at det ikke ble for mange som gikk inn samtidig. De spurte også folk om de hadde symptomer. Dette er vel den strengeste håndteringen jeg har sett siden dette startet 12 mars. Har ikke vært mye ute, men har hatt følelsen av at det har vært veldig rolig i byen frem til igår. Natt til idag var det visstnok flere fester i leiligheter i flere gårder så det viser kanskje at påskestemningen har tatt folket?

På butikker er det ikke gjort så mange tiltak. Eller nå er det kanskje en uke siden sist jeg var på butikken. Frukt, grønt og bakervarer lå løst som vanlig, mener jeg. Løsvekt godis var også i salg. Ville nok husket det om det var satt opp skjermer til å beskytte de som satt i kassen. Så nei ikke veldig strengt. Leste i avisen at en kjede skulle få opp plexiglass men har ikke sett det.

Synes slikt som det vi så i dagbladet er så egoistisk og lite solidarisk at jeg blir matt. Så viktig kan det vel ikke være sosial at man er villig til å ofre livet til andre mennesker? For i ytterste konsekvens er det jo det disse folkene gjør om de er smittet. Da sprer de smitten, og vipps er det en eller flere som blir så sjuk at de dauer.