View Single Post
Hvis det er lenge siden du har trent vil jeg anbefale deg å starte med et annerkjent styrkeprogram i 6-12 mnd. F eks Starting Strength av Mark Rippetoe, Stronglifts 5x5 (følger med gratis app) Madcow, Texas Method eller Jim Wendlers 5/3/1.

Når du har et godt styrkegrunnlag for din alder, kjønn og vekt ville jeg starta med et mer muskelmasse-orientert program, der du fortsatt gjør det grunnleggende for å vedlikeholde styrken du har opparbeidet deg, men ikke nødvendigvis øke, om du skjønner. (it's easier to maintain then gain"

Da blir fokus mer på å oppnå sarkoplasmisk hypertrofi, som du nevner over. Og treningsmetoden blir da å endre seg ifht under styrkefasen.

Som alle i gamet sier "get strong first" og "you can never go wrong with strong"

Nå har ikke jeg så mye erfaring med BB-style trening, men om du går for styrke først, også masse-orientert trening, deretter en mer ren type Bodybuilding, så tror jeg du kan oppnå bra resultater avhengig av ditt mål.

Det mange gjør feil er å begynne å Body Builde på en liten "ramme" som er både svak og mangler muskelmasse.
Det blir bare å se dumt ut imo, og resultatene blir middelmådige, så ja, bli sterk først
Sist endret av spongenova; 8. oktober 2020 kl. 20:49. Grunn: paragraf