View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er ikke så sikker på om jeg ville laget et så stort skille mellom hva som er webutvikling og hva som er programmering. Mulig jeg mistforstår hva du mener, men webutvikling er like fullverdig programmering som de fleste andre ting. Det er et felt vi kaller front-end-utvikling innenfor web, hvor man i stor grad jobber med HTML, JavaScript CSS og lignende ting, og hovedfokuset er da på visuelt design. Det er kanskje ikke "programmering" i ordets riktige forstand, men det er heller ikke så fryktelig mange som jobber kun med dette. Jeg er en full-stack-utvikler, som vil si at jeg kan jobbe med alt fra å designe ting i Photoshop og få det ut på en nettside med HTML og CSS, helt ned til å lage bots som monitorerer nettverkstrafikk. På min arbeidsplass så lager vi nesten utelukkende tjenester som kjører som nettsider i stedet for å lage programmer som brukerne kjører fra sin datamaskin. Dette er også noe som jeg tror vil bli mer og mer vanlig, fordi det gjør at man slipper å ha hardware på brukernes side som klarer å kjøre programmene lokalt. Når alt annet ligger ute i skyen, så gir det mening at alle applikasjoner man har bruk for også kjøres derfra. (Selv om programmet er kamuflert som en kjempeenkel nettside, så er det heller ingen begrensninger med tanke på hva programmet faktisk kan gjøre.)

Det er stort sett ganske enkelt å lære seg nye språk når man først kan et fra før. I dag er det C# som er mitt hovedspråk, men jeg kan også PHP, Java og JavaScript godt nok til å kunne gjøre det aller meste med dem. JavaScript er noe som tidligere har vært for spesielt interesserte, men nå som NodeJS er blitt såpass stort, så er det blitt en seriøs utfordrer til de andre platformene. Så vidt jeg vet så bruker for eksempel Finn.no NodeJS.

Det er også helt riktig at kompetanse på sikkerhet er veldig ettertraktet, men det er også et veldig tøft miljø. Vi har kun 2 ansatte som er eksperter på feltet (da snakker vi doktorgrad), og du skal ha en veldig solid CV for å lande en slik stilling. Forrige stillingsannonse fra Cyberforsvaret antydet også at det var bare å glemme å søke hvis du ikke hadde doktorgrad eller høyere utdanning, i tillegg til erfaring. (Bare som en disclaimer: Det kan godt hende at det finnes stillinger som er enklere å få som har "noe" med sikkerhet å gjøre; det jeg snakker om er de spennende jobbene som i praksis dreier seg om hacking og forebygging av denslags.)
Sist endret av Moff; 9. desember 2017 kl. 20:42.