View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Mitt inntrykk er at bransjen beveger seg mer og mer mot automatisering av driftsoppgaver, mens antallet jobber innen programmering øker. Bakgrunnen for at jeg opplever dette er at drift av systemer sentraliseres ("skyløsninger"), og det du da ender opp med er at ingen bedrifter hoster IT-systemene sine on-prem (på egen site). Du vil ha noe nettverksmessig kjørende der, noe support på ansatte sine datamaskiner, men svært lite spennende og tunge arbeidsoppgaver. Det vil være behov for for folk som kan drifte skyløsningene, men dette trenger ikke nødvendigvis foregå i Norge, og det vil være et ganske lite og lukket miljø som jeg tror vil bli mindre og mindre over tid.

Jeg ville satset på programmering og web hvis jeg var deg. Jeg har gått den ruta selv, og jeg jobber med dette i dag. Jeg har flere arbeidsoppgaver enn jeg rekker å tygge gjennom, og jeg tror ikke jeg ville hatt noe problem med å skaffe meg en ny jobb et annet sted i Norge. For IT-drift, så er det ikke like enkelt (med mindre du har en heftig CV). Jeg kjenner mange nyutdannede som har slitt lenge med å finne sine første jobber innenfor dette feltet. Drift av nettverk er også en stilling som jeg opplever at er i fare, fordi bransjen beveger seg mot SDN (Software-Defined Networking), og om/når dette skjer så vil også nettverk kontrolleres av programmer som man trenger utviklere for å vedlikeholde.