View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Takk for et informativt innlegg!
Men... Hva med droner? De kan ta veldig gode bilder og trenger ikke å fly i fler hundre meters høyde. Hvor høyt må en drone fly før jeg har lov til å nekte eieren å fly over mitt luftrom? Har optikken på kameraet noe å si?

Og, kanskje veldig hypotetisk, men likevel... Dersom jeg kunne gjøre det på forsvarlig vis forsvarlig og uten å være til ulempe for naboene (for eksempel fordi jeg bodde på en gård i gokk) - kunne jeg ha henta hagla og skutt ned en drone som svirret rundt huset mitt uten min tillatelse? Hva måtte i såfall være på plass for at jeg skulle kunne gjøe det lovlig?
Vis hele sitatet...
Selv om hvert tilfelle alltid må vurderes konkret, kan man kanskje få en viss veiledning om utgangspunktet i ulovfestet rett fra Sivillovutvalgets utkast til angivelse av yttergrense for luftrommet i utkastet § 24 i NOU 1988:16, som ikke ble gitt som formell lov:

”§ 24 Grunneigaren eig så langt opp i luftromet som han har interesse av å gjera eigedomsrett gjeldande."

Sitat fra: http://jusinfo.no/index.php?site=def...2146/2154/2157

Som sivillovutvalgets skriver i utkastet, så er det altså begrenset oppad "så langt opp i luftrommet som han [eieren] har interesse av å gjøre eiendomsretten gjeldende".

Det betyr ikke at eieren har en ubegrenset rett til å gjøre sin eiendomsrett gjeldende oppover i luftrommet; det må nok heller forstås som han kan (makter å) gjøre gjeldende. I Norge vil det f. eks. være tilnærmet umulig for en privatperson å bygge mer enn 4-5 etasjer på huset sitt, blant annet på grunn av kommunale reguleringsplaner og plan og bygningsloven. Dette vil også kunne representere "taket" for eiendomsretten som han kan gjøre gjeldende. Droneflygning f.eks. 50-100 meter over hans eiendom vil altså sannsynligvis være fullt lovlig.

Jeg bemerker at det er mange gråsoner her - og at alle momentene er gjenstand for en subjektiv vurdering, som i ytterste tilfelle kun en domsstol kan ta endelig stilling til.