View Single Post
Sitat av Stormen Vis innlegg
Du kan i utgangspunktet ikke nekte noen å ta bilde av eiendommen din. Du kan riktignok nedlegge fotoforbud og bortvise de fra eiendommen din; men i tilfellet med satelitter, droner og flybilder, så er de ikke "på" eiendommen din.

Men jo, de er "over" eiendommen din, sier du kanskje. Ja, det stemmer - men du råder ikke ubegrenset over luftrommet over eiendommen:
Grunneieren kan utnytte luftrommet over eiendommen, men hensynet i forhold til naboer kan sette vesentlige skranker for utnyttelsen, jf. eksempelvis naboloven § 2. Eiendomsretten går så langt det er mulig å utnytte luftrommet med byggverk eller innretninger fra bakken. Grunneieren kan hindre andre i å utnytte luftrommet, selv om det bare er kortvarig bruk, jf. RG 1984 s.742 hvor motvektsarmen på en byggekran svingte inn på naboeiendommen. Imidlertid går det en grense for hva en grunneier kan motsette seg, for eksempel overflygninger i flere hundre meters høyde.
Vis hele sitatet...

Ref: http://jusinfo.no/index.php?site=def...2146/2154/2157
Vis hele sitatet...
Takk for et informativt innlegg!
Men... Hva med droner? De kan ta veldig gode bilder og trenger ikke å fly i fler hundre meters høyde. Hvor høyt må en drone fly før jeg har lov til å nekte eieren å fly over mitt luftrom? Har optikken på kameraet noe å si?

Og, kanskje veldig hypotetisk, men likevel... Dersom jeg kunne gjøre det på forsvarlig vis forsvarlig og uten å være til ulempe for naboene (for eksempel fordi jeg bodde på en gård i gokk) - kunne jeg ha henta hagla og skutt ned en drone som svirret rundt huset mitt uten min tillatelse? Hva måtte i såfall være på plass for at jeg skulle kunne gjøe det lovlig?