View Single Post
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det som avgjør om noe er moralskt riktig eller galt er gjerne begrunnet med noe saklig. Hvorfor skal homofili være umoralskt, fordi en fantasiperson i himmelen mener det? Nei, jeg er ikke imot homofili, og av den grunn mener jeg personlig at de ikke har dårlig moral.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har moral med saken å gjøre? Tror du pedofile velger å ha verdens mest forhatte seksualitet, noe mer enn homofile velger sin legning?

Poenget her er rimelig enkelt. Du har ikke anledning til å bedømme hvorvidt et annet menneskets indre følelser er rett eller galt. Dette er ikke gyldige begreper å anvende i den forbindelse. Å slenge ut slike merkelapper er kun en bakstreversk lek man bedriver, for å markere avstand til noe man ikke liker og ikke forstår. Det er nøyaktig like intolerant som å fordømme en hvilken som helst annen legning, og det er faktisk mer intolerant enn å fordømme rusbrukere. Vi har jo i det minste et valg. Rusbruk er en handling, som vi kan velge bort. Pedofili derimot, er ikke en handling, og det kan ikke bare velges bort.

Du kan med full rett mene hva du vil om folks handlinger, og du kan mene at visse følelser er uheldige eller frastøtende, men å si at det er galt finnes det intet grunnlag for annet enn din egen ubegrunnede intoleranse. Det er ikke galt utifra loven, det er ikke galt utifra noen guddommelige regler, og hva står vi da igjen med? Din fordømmende holdning overfor et annet menneskets indre følelsesliv. Du stiller mennesker personlig ansvarlige for noe de er. Du overfører følelsene deres til handling, og fordømmer følelsene basert på konsekvensene av handlingen. Dette er feilslutningen som blokkerer folks evne til å forholde seg til dette temaet på en rasjonell og intellektuell måte. Det, i tillegg til det sosiale presset om å markere avstand og uttrykke avsky.

Det er derfor jeg finner dette temaet så interessant. Det er en av de sakene som får selv oppegående folk til å miste bakkekontakt.