View Single Post
Fjerne kristendommen fra julen?

Bare overskriften din gjør vondt langt inn i hjerterota! En stor del anser kristendommen som en del av julen ift. tradisjoner. Da mener jeg ikke at man skal lese noe jævla bibel, eller gå i kirka. Da tenker jeg på hvordan kristendommen har blitt en integrert tradisjon som mange forbinder med identitet.

Jeg kjenner mange som går i kirka på julafta, som ikke er kristne. Men de gjør det av tradisjon. Fordi de gjorde det som barn. Og fordi deres foreldre, og deres foreldre før det gikk i kirka på julaften.

La barna ha sånne teite jesus-skuespill på julefeiringer ved skolene. La barna få gå rundt juletreet. Det handler mer om tradisjoner og identitet, enn å kaste vår egen kulturarv!

Snart tror dagens unge at vi feirer påske fordi påskeharen kom med egget. Det sier litt..!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Nettopp...!
Sist endret av Amygdala91; 30. november 2015 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.