View Single Post
Sitat av zorro Vis innlegg
Jeg synes det derfor er trist om barn skal vokse opp med kun sånne heisann-og-hoppsann-tjooghei-julesanger, når julen i mine øyne handler om ettertanke, ro og fred. Jeg tror barn har godt av at ikke alt alltid skal gå i høygir. Av den grunn burde ikke de religiøse sangene fjernes fra skolenes juletrefester/vinterfester.
Vis hele sitatet...
Det går veldig fint å kose seg i jula uten sanger også, samt å ta det kulturelle med å tenke på hverandre og roe ned uten å blande inn religiøsitet. De religiøse sangene kan fint tas ut av julen og fremdeles bevare disse verdiene. Det blir litt rart å tvinge f.eks barn til å synge religiøse sanger når 38% sier de tror på gud, 38% sier de ikke tror, og 24% legger seg på vet ikke hos de voksne. Ikke alle i den troende delen er ikke nødvendigvis kristne heller, så å presse religiøse sanger på folk når de faktisk er en minoritet blir mildt sagt rart. Merk at jeg her prater om påtvungne arrangementer som skole o.l., folk skal få synge Bieberkavalkade på juleaften for alt jeg bryr meg(selv om det kanskje er hakket for hedensk).

Når det er sagt, så kan man fint bevare mye av julen og ta ut det kristne. Å gå rundt juletreet handler for oss som er oppvokst med å synge kristne tekster rundt et om det - når jeg ser smårollingene i familien hoppe rundt treet, så driter de om det er jesusbarnet eller satan de synger om, det er hele stemningen som teller. Bytt ut sangene og neste generasjon vil ha sin identitet med julesanger, bare se på "hva som er jul på TV" - det varierer fra aldersgruppe til aldersgruppe og hva som var "den store greia".

Norge er stort sett ikke et kristent land som nevnt over, vi har en humanistisk og noe kristen kulturarv - og ærlig talt er de kristne verdiene plassert i baksetet for lengst, for de fleste handler det om familie. Noen har gått full materialismemodus, men de får seile sin egen sjø. Når jeg feirer jul ser jeg stjerna som sola som akkurat har snudd, kulene som planeter, glitterlenker som fotoner og treet som universet vi alle deler. Så får resten se det som de vil i den private sfære.

Kilde på religiøsitet i Norge
Sist endret av Xasma; 29. november 2015 kl. 17:46.