View Single Post
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva slags opplegg har du i tankene?
Og har du noen formening om hva foreldrene til norske barn vil mene om å foreta seg en såpass radikal ending av tradisjonsrike skikker?
Vis hele sitatet...
Ut i fra hvordan folk reagerer på at NRK ikke skal sende jul i blåfjell tror jeg det hadde blitt stort ramaskrik og har absolutt ingen realistiske forventninger om at noe slikt ville skjedd med det første.

Opplegget mitt er at jeg tenker at man kunne fokusert på å beholde tradisjonene - men bare fjerne de mest tydelige kristne symbolene.

Sitat av Knask Vis innlegg
For min del spiller det absolutt ingen rolle, men jeg har en sterk mistanke om at dette bare vil føre til ytterligere problemer fordi "de der" bare kommer til landet for å ta seg tilrette osv.
Se bare hvor mye oppstyr det blir hver bidige 17. mai fordi våre nye landsmenn gjerne vil bære flagget til hjemlandet under barnetoget f.eks.
Vis hele sitatet...
Ser helt klart dette argumentet. Og jeg er helt enig i at om noe slikt hadde skjedd hadde det der trolig vært reaksjonen til mange. Veldig synd.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig, men igjen vil jeg henvise til norske skikker med lang tradisjon.
Selv er jeg ikke oppvokst i en religiøs familie, men jeg husker godt alle de opphetede diskusjonene jeg hadde med min mor da jeg insisterte på å droppe alt som hadde med kristelige juleskikker å gjøre i skolesammenheng.
Sånn var det bare og sånn hadde det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Kjent sak det. Min mor var også i stor grad sånn - og kjenner flere på min alder som jeg vet vil være på samme måte mot sine barn. Men jeg tror uansett at vi i større og større grad beveger oss vekk fra kristendommen. Jeg tror uansett at slike religiøse skikker ikke burde være en del av skolen. Ønsker du å praktisere de, så får det være på fritiden.

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva med helligdagene?

https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

Og hvordan skal man gå frem for å få fjernet rikskringkasting av tradisjonsrike kristelige arrangementer?
Vis hele sitatet...
Vi kan slutte å kalle de helligdager og kalle det en offentlig høytid? Gjøre de til røde dager. Ser ingen grunn til hvorfor vi må omtale de som hellige. Altså ikke noen endring i praksis - bare endring i navngivning.

Angående rikskringkastingen fra de kristelige arrangementene så synes jeg ikke de er like problematiske - selv om jeg synes det er synd at en offentlig kanal som NRK skal brukes til dette. Men i praksis føler jeg ikke at det er verre enn at vi som ikke liker det kan bare la være å se på det - så ikke noe jeg har noen spesielle meninger rundt.

Sitat av Knask Vis innlegg
Igjen tror jeg det kan bli møtt med en del motstand da julepynt har stor symbolsk betydning i kristelig sammenheng:

https://no.wikipedia.org/wiki/Julepynt#Symbolikk
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke kjent med alt av symbolikk på juletreet - og tror jeg er langt i fra den eneste som ikke visste om alle de symbolikkene. Men flere av de der virker for meg som gode universelle verdier - som egentlig ikke har noe med kristendommen å gjøre.

Kuler, lenker og hjerter - helt fine universelle symboler. Greit nok stjerna er helt klart et kristent symbol. Men den er så innarbeidet at jeg faktisk ikke ser på det som realistisk å forvente at den blir fjernet.

Motstand og mas hadde det nok blitt. Men det blir det alltid. Slike ting er ikke enkelt - målet er bare at om man inarbeider slike ting nok og gjør det til en "hedensk" feiring. Så kan det bli værre for foreldre å bruke religion som et argument for å gi ungene gyldig fravær fra tradisjoner som er så viktig i vår kultur.


Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig, men i dette tilfellet vil man måtte ofre deler av den kjærkomne norske kulturen som det alltid hyles om - samtidig det faktisk vil stride med kristen tro.
Dette vil nok føre til en del spetakkel hvis jeg har tolket ytringene på facebook riktig i løpet av det siste halvåret...
Vis hele sitatet...
Her tror jeg nok du har veldig rett.