View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Nå er det snart jul igjen, og i lys av alt innvandringsdebattene er det selvfølgelig også stor debatt rundt kristne symboler i media. Dette har fått meg til å tenke en del; og kommet frem til at min mening er at vi burde fjerne kristendommen fra jula.

Det hele startet med at min samboer (som er lærer) kom hjem og fortalte meg om en ordning de skulle ha på skolen: de skulle etter tradisjonen gå rundt juletreet, men alle som hadde en annen religion enn kristendommen skulle kunne slippe å være med. For meg hørtes dette ut som dårlig integrering; hvorfor skal man ikke lage opplegg som alle kan være med på - men heller allerede begynne å skille folk opp i grupper i ung alder?
Vis hele sitatet...
Hva slags opplegg har du i tankene?
Og har du noen formening om hva foreldrene til norske barn vil mene om å foreta seg en såpass radikal ending av tradisjonsrike skikker?

For min del spiller det absolutt ingen rolle, men jeg har en sterk mistanke om at dette bare vil føre til ytterligere problemer fordi "de der" bare kommer til landet for å ta seg tilrette osv.
Se bare hvor mye oppstyr det blir hver bidige 17. mai fordi våre nye landsmenn gjerne vil bære flagget til hjemlandet under barnetoget f.eks.



Dette fik meg da til å tenke: har egentlig julen noe med kristendommen å gjøre?

Mange vil nok automatisk tenke på kristendommen og jesus sin fødsel når man hører jul. Men mitt intrykk er at for folk flest er det ikke dette jula egentlig handler om. Dette er ikke noe som står i fokus. Julen handler om samhold. Det å samle seg sammen i en høytid, sette av litt tid til å være med familien som man kanskje ikke ser så mye til i hverdagene. I tillegg er det en feiring hvor vi gleder oss over å skjemme barne litt ekstra bort - og se hvor glade de blir når de åpner pakkene som ligger under treet.


Jul er heller ikke opprinnelig en kristen høytid. Fra wikipedia:

I dag vil jeg tro at normenn flest faktisk ikke er særlig religiøse - så hvorfor må vi fortsatt knytte julefeiringen opp mot kristne verdier? Hva med å i stede offisielt innføre julen som en tradisjon med fokus på de tingene på det som faktisk blir praktisert av de fleste?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men igjen vil jeg henvise til norske skikker med lang tradisjon.
Selv er jeg ikke oppvokst i en religiøs familie, men jeg husker godt alle de opphetede diskusjonene jeg hadde med min mor da jeg insisterte på å droppe alt som hadde med kristelige juleskikker å gjøre i skolesammenheng.
Sånn var det bare og sånn hadde det alltid vært.


På den måten kan man de si at alt av offentlige feiring skal ha fokus de verdiene vi bryr oss om; altså ting som samhold, familieliv - som nevnt tidliggere. Alt av religion holdes utenfor.
Vis hele sitatet...
Hva med helligdagene?

Helligdagsfredloven (fullt navn: lov om helligdager og helligdagsfred) er en norsk lov som fastsetter helligdagsfred for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

Og hvordan skal man gå frem for å få fjernet rikskringkasting av tradisjonsrike kristelige arrangementer?

Dette betyr at når barna skal feire jul på skolen - så er det ikke en kristen høytid. Men en tradisjonell norsk feiring. Altså noe som er åpent for alle. Dette betyr at ting som St. Lusia og kristne julesanger kanskje må utgå. Men ting som å pynte med julepynt: nisser, hjerter, julelenker o.s.v. er noe som alle kan være med på. Man kan også gjøre ting som å gå rundt juletreet - er bare å kanskje revurdere om man velger sanger som handler gud og jesus.
Vis hele sitatet...
Igjen tror jeg det kan bli møtt med en del motstand da julepynt har stor symbolsk betydning i kristelig sammenheng:

- Engler forteller at frelseren er født

- Epler minner om syndefallet

- Fugler står for Den hellige ånd

- Hjerte står for kjærlighet

- Juletreet kan være et symbol på livsens tre i Paradiset, eller evig liv gitt av Jesus.[5]

- Klokker viser til kirkeklokker

- Kristtorn minner om tornekronen Jesus bar under korsfestelsen.

- Kuler står for verden

- Lenker står for samhold

- Lys skal vise til at Jesus er verdens lys

- Stjerner, gjerne en i toppen av treet, står for julestjernen som lyste over stallen i Betlehem der Jesusbarnet ble født.

- Glitter skal være strålene fra stjernen
Vis hele sitatet...

https://no.wikipedia.org/wiki/Julepynt#Symbolikk


Personlig tenker jeg at dette kan være en viktig steg i riktig retning. Gjøre tradisjonene våre åpne for alle. Ikke bare handler det om å holde tritt med en tid hvor færre og færre er religiøse - men kan også være et godt virkemiddel med tanke på integrering. Alle kan ta del i vår kultur og våre tradisjoner - uten å tenke på at det skal være noen konflikt med tanke på religion.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men i dette tilfellet vil man måtte ofre deler av den kjærkomne norske kulturen som det alltid hyles om - samtidig det faktisk vil stride med kristen tro.
Dette vil nok føre til en del spetakkel hvis jeg har tolket ytringene på facebook riktig i løpet av det siste halvåret...


For å oppsummere posten så tror jeg dette vil bli møtt med stor motstand av forskjellige nevnte årsaker.

Og hvor stor virkning vil dette potensielt ha mtp. integrering dersom det hadde blitt gjennomført?
Vi har tross alt resten av året og andre høytider med helligdager å hanskes med.