View Single Post
Ukjent
Trådstarter Donor
På mange måter tror jeg vi er enige i målet - og når jeg leser gjennom merkelig jeg at det kom veldig utydelig frem i førsteposten min hva jeg faktisk ønsket. Kommer trolig av at jeg i første halvdel av innlegget er litt for krass mot den kristne biten av julefeiringen.

Jeg mener at vi bare kan gå vekk fra å tviholde på de kristne delene av feiringen som faktisk er utdaterte i dag. Og som du så fint sier, bare slutte å synge sanger om troskap til gud. F.eks. kan man fjerne "Jeg er så glad hver julekveld" og heller synge sanger som "På loven sitter nissen". Og akkurat på skolen synes jeg faktisk at vi kan avstå fra engler på juletreet - jeg føler ikke at de er en essensiell del av selve julefeiringen. (Nå kan det være andre er uenig - men for meg er julekuler og hjemmelager julepynt mye mer viktig).

Derimot synes jeg f.eks. det blir feil å fjerne julestjerna, som de har gjort enkelte plasser. Selv om den startet som et kristent symbol føler jeg nå at den er så innarbeidet i tradisjonen at folk flest faktisk ikke tenker over det. Og den er såpass utbredt at jeg føler det er viktig å lære barn om den.

Ser nå at jeg kanskje burde startet med tittelen "Fjern kristendommen fra jula i barneskolen". Altså spisset det ned mot det jeg faktisk ønsket å diskutere.