View Single Post
Sitat av h4ppyg0lucky Vis innlegg
Ganske enig, men at det er halve identiten av jul for mange, med unntak av den eldre garde, tror jeg ikke stemmer.

For min del, så har julen aldri hatt noen spesielle innslag av kristendom eller annen religion. Familien har aldri gått i kirken i løpet av høytidene de siste 19 årene. Jeg er heller ikke døpt, og har ikke-religiøse foreldre.

Selv handler julen for min del å ha det rolig og bra med familien + besteforeldre, venner og bekjente, spise mye digg mat, slappe meget godt av, osv. Vi har sikkert andre tradisjoner enn noen i landet, men ut i fra min og familien sine omgangskretser, er det ingen som går fast i kirken eller har spesielle innslag av religion.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke rent personlig. For meg har heller aldri kristendom vært et sentralt element i konkrete juletradisjoner. Vi gikk aldri i kirken, og det eneste religiøse innslaget i stua foruten englene på treet var enkelte kristne julesanger, som jeg var raskt ute med å boikotte da jeg ble gammel nok til det. (Vi var blant dem som faktisk gikk rundt treet og sang på låven sitter nissen og deilig er jorden).

Jeg tenker mer på den helhetlige identiteten til julehøytiden, som i aller høyeste grad bærer preg av å være nettopp høytidelig, og ikke bare en tid for å shoppe og spise godteri. Den biten har jeg ikke noe imot å bevare.

Det jeg imidlertid gjerne skulle sett, var at vi sluttet å ta med skoleklasser i kirken. Det bør så absolutt være et familieanliggende. Jeg synes også det er på høy tid at vi avstår fra å tvinge skolebarn til å synge sanger hvor teksten fremstår som rene erklæringer om troskap til gud og Jesus. At man henger noen engler på juletreet derimot, og tør være åpne om hva jula er og hva den betyr for mange, ser jeg ikke noe problem med.
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2015 kl. 21:47.