View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Ganske enig, men at det er halve identiten av jul for mange, med unntak av den eldre garde, tror jeg ikke stemmer.

For min del, så har julen aldri hatt noen spesielle innslag av kristendom eller annen religion. Familien har aldri gått i kirken i løpet av høytidene de siste 19 årene. Jeg er heller ikke døpt, og har ikke-religiøse foreldre.

Selv handler julen for min del å ha det rolig og bra med familien + besteforeldre, venner og bekjente, spise mye digg mat, slappe meget godt av, osv. Vi har sikkert andre tradisjoner enn noen i landet, men ut i fra min og familien sine omgangskretser, er det ingen som går fast i kirken eller har spesielle innslag av religion.