View Single Post
Ukjent
Trådstarter Donor
Selvfølgelig, noe kristent vil påvirke tradisjonene våre. Men det går an å beholde tingene i julefeiringen som opprinnelig kommer fra kristendommen - uten å faktisk feire selve kristendommen. Eksempel: julestjernen på toppen av juletreet skal jo egentlig symbolisere bethlehemsstjernen. Men når jeg putter stjerna på grana så gjør jeg det fordi det er tradisjon - ikke fordi jeg tenker på symbolikken.

Nå vet jeg ikke hvor godt det kom frem - men nå er jeg absolutt ikke ute etter å be folk endre hvordan de feirer jul hjemme med familien. Men heller hvordan feiringen blir håndtert i det offentlige - og da spesielt på barneskoler. Altså prøve å gjøre det en høytid som er tilgjengelige for alle barna - noe de kan ta felles del i. Det betyr ikke at jeg forventer at muslimske barn skal hjem å gå rundt juletreet med sine foreldre etter skolen. Men heller at dette kan være noe de skal kunne ta del i på skolen - som en del av integreringen og det å bli kjent med norsk kultur.

Om man er tydelig på at den delen av julen man driver med på skolen ikke handler om kristendommen - kan det kanskje være lettere å forsvare at det ikke skal være mulig å søke om fritak fra de ulike aktivitetene?

Jeg vil og igjen pressisere at det ikke handler om å egentlig tilpasse oss muslimer, men om å tilpasse oss alle. Jeg synes selv at religiøse feiring ikke hører hjemme i f.eks. skolen. Tenker derfor det kan være mulig å prøve å ta del i tradisjonene uten å dra inn religionen.
Sist endret av etse; 28. november 2015 kl. 21:38.