View Single Post
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.

Og uansett, om man skulle greie å luke vekk all kristendommen fra jula, så vil neppe særlig mange muslimer begynne å gå rundt juletreet av den grunn. Den andre halvparten av jula er da slett ikke noe mindre haram. Jeg vil tro de fleste muslimer har langt mer respekt for den religiøse delen av julefeiringen, enn alt det andre tøyset vi driver med. Hedenske tradisjoner og vestlig kapitalisme rørt sammen til en skikkelig suppe. Neppe noe en troende muslim vil ønske å servere til sine barn.

Dessuten vil man aldri komme vekk fra det faktum at julefeiring er en del av den kristne høytiden, uansett hvor kraftig vi beskjærer våre tradisjoner. Bare det alene er nok til at det ikke vil være aktuelt for troende muslimer å la barna sine feire jul.
Sist endret av liasis; 28. november 2015 kl. 21:13.