View Single Post
Sitat av Duddy Vis innlegg
Jeg synes det er litt begge parters skyld her, skal jeg være helt ærlig. Jenta var dum, mottagerne var kåte.
Vis hele sitatet...
Denne saken har en moral på et litt høyere nivå en hva et gresskar rommer. Det handler ikke om direkte skyld. Hvem som helst skjønner at det ikke var et smart trekk av jenta, og at guttene ikke burde ha sendt de videre, og lastet dem opp på nettet. Dette kan like så vel være et psykisk problem jenta har hatt; som problemer med å finne seg selv, selvkontrol, tilpassningsevne, tvang eller lignende.

Det er umulig for oss å sitte her og si hva som er rett og galt, de fleste her inne vet ikke hva som har foregått i hodet på jenta, hvilke tanker hun har hatt - og grunnlaget for å gjøre det. Heldigvis har vi en lov som beskytter oss fra nettopp dette -- og kort oppsummert vil spredning av slikt materiale bli slått hardt ned på.

Som 15åring er det mange unge mennesker som gjør tabber som kan straffe dem resten av livet. Ikke fordi de ønsket resultatet; men fordi de ikke leste situasjonen nøye nok, og ikke var kapabel til å ta en reflektert bedømmelse - noe jeg vil hevde at en 15åring ikke er i stand til. De fleste klarer å se for seg konsekvensene, mens noen faller utenfor.