View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er et interesant fenomen. Selv om jeg selv er overbevist om at heroin er et svært farlig stoff, så får jeg samtidig intrykk av at det er like myteoppspunnet som hasj.
Vis hele sitatet...
Det er nesten ikke farlig med mindre du tar for mye. Det er ganske skånsomt mot kroppen i forhold til de fleste andre vanlige rusmidlene.

Det som gjør heroin farlig er i stor grad knyttet til lovverket. Hadde man fått det gjennom lovlige kanaler med god kvalitetssikring så ville ikke styrkegraden variert hele tiden, bare det i seg selv utgjør mye av elendigheten.
Hadde styrken alltid vært den samme så hadde det vært lettere for folk å forholde seg til doser som er trygge.

Sånn som det er nå så kan noe se helt likt ut, men inneholde dobbelt så mye virkestoff.
Hvis man da setter ett skudd med samme mengde som sist så er det fort gjort at man stryker med.
Dette gjelder spesielt for de folka som er ute på gata og hverken har tid eller sted til å prøve seg frem med kvaliteten.

Men for å spørre deg. Er det et så stressende liv for de som er fungerende brukere("miss") som historiene fra det mediamalte bildet? Da tenker jeg på det å skaffe penger til stoffet. Hvor mye kroner måtte f.eks du bruke på heroin på dagen? Er det et konstant jag for å skaffe penger?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som lever fra hånd til munn, men det er disse som er synlige.

Jeg har omtrent alltid hatt nok penger til det jeg trengte, men disse kom fra omsetting av amfetamin, benzo, hasj og alt det andre. Har aldri drevet noe særlig med salg av heroin. Solgte noe til en kompis engang, og litt seinere på kvelden så jeg blålys som fløy forbi, i retning mot der han bodde. Da viste jeg at han hadde tatt overdose, men heldigvis overlevde han. Da viste jeg at det ikke var noe for meg.

Jeg var avhengig av å selge stoff generelt, og da mener jeg avhengig som i at jeg ikke klarte å slutte. Det å selge narkotika blir en ganske alvorlig avhengighet etter hvert som du holder på. For min del endte det med fengsel til slutt, da hadde jeg solgt i varierende grad i rundt 10 år, og brukt rusmidler i 15 år.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva gjør fungerende heroin brukere? Kjøper for en måned i slengen? Eller har en håndfull dealere? En bruker med livet på stell frykter kanskje ikke razzia så de tør kanskje oppbevare en måneds bruk i skuffen hjemme? Eller vil det bare ende i at de er tomme etter bare to uker og har doblet forbuket?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke til å stikke under en stol at ubegrenset tilgang til lave priser kan få enkelte til å bruke vanvittige mengder, men det finnes mange som har god selvkontroll også. Sånn er det med alle rusmidler.

Kan prøve å forklare litt hvordan jeg har opplevd det fra sidelinjen den gangen jeg brukte heroin.

Kvanta koster ekstremt lite hvis du har brukende kontakter.
Ett eksempel med prisene der jeg bor: hvis du kjøper 300g i Oslo, og selger 100 av disse videre her, så er de neste 200 resterende grammene «gratis».
Får du full pris for alt så trenger du ikke å selge 100g engang. I Oslo er profitten mye lavere, men det går samtidig mye fortere enn her.

Det er ikke vanskelig å se at man kan leve på en litt annen måte enn de folka som camper i Brugata og skraper penger sammen til en kvarting om gangen. I deres forsvar så er det nok ikke like lett å gjøre dette i Oslo siden det allerede finnes nok av folk som selger der.
Man ser vell litt lignende tendenser her også fra folk som ikke har økonomi/tilgangen helt på stell, det er ikke uvanlig at disse fikser for andre slik at de kan få en liten bonus fra både selgeren og kjøperen. Slike folk er jo gull verdt for dealere siden de ofte gjør store deler av jobben uten å få betalt mer enn noen få brødsmuler. Det er nok disse folka som har det vanskeligst, men igjen, det finnes jo folk som holder på slikt med alle typer rusmidler.


Angående oppbevaring så er det bare dumt å oppbevare flere måneders forbruk hjemme hvis du omsetter, både på grunn av politiet, men også med tanke på ran.
Enhver oppegående selger garderer seg mot dette ved å ikke ha nevneverdige kvanta hjemme. Kun nok til småsalg.
Noen oppbevarer det ute i flere små depot, eller hos noen som kan legge ut eller treffe deg med den mengden du trenger.

Det er ikke alle som kan velge å vrake hvem de vil selge til med mindre de har nok penger og tid til å kunne være selektiv i forhold til kunder. Det kan ta årevis å bygge opp noe sånn.

De aller fleste går på trynet veldig mange ganger før de får ett trygt opplegg som går på egne hjul.

Dette er bare mitt inntrykk. Er som sagt noen år siden jeg har vært tett på noe som helst av dette, så noe må nok tas med en klype salt.