View Single Post
Takk for at dere kjører dialog, det er alltid fint å lese hva dere skriver!

Det kan være jeg sklir ut nå, men jeg hang meg opp i *pi's bruk av ordet rituale og fokus på å 'få ut hat'. Det første jeg ser for meg er halshugging eller henging på åpen gate anno 1700, et sted i Norge, eller Frankrike for den saks skyld. Jeg leste blant annet om en kvinne i Gudbrandsdalen som ble halshugget etter å ha drept sitt eget barn. Hodet hennes ble hengt opp i lokalsamfunnet, som en advarsel. Dette var i 1732. Utrolig at slike ting foregikk såpass nylig! Hvilken effekt hadde disse metodene på lokalsamfunnet, da de ble utført i all åpenhet?

Uansett så viser historien at vi mennesker har kapasitet til ondskap og at vi alle har mørke krefter i oss. Må det da være en nødvendighet, Myoxo, at eksempelet *pi kommer med, om å tilfredsstille våre mørke lyster, vil lede oss på en nedadgående spiral hvor vi etterhvert vil bli fri for moral og etikk? Det er ikke sikkert jeg har forstått deg riktig, men jeg tolker det som at du mener en åpning for *pi' forslag vil sette samfunnet tilbake på lengre sikt. Hva legger du egentlig i det å gå bakover?