View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men å bruke det som en "garanti" eller som er argument? Blir litt fattig om du tilfeldigvis er en av dem som blir hardt rammet om du blir smittet. Kjipt om historien viser at du blir smittet og får problemer med indre organer etterpå.



Personlig vil foretrekker å kunne gå tilbake til å klemme andre mennesker uten å føle at jeg kanskje smitter andre eller de smitter meg. Og før jeg kommer dit trenger jeg vaksine 1 og 2.



Akkurat dette har blitt debattert side opp og ned både her og andre plasser. Sålangt virker risikoen ved vaksine å være veldig liten. Mens sjansen for alvorlige langtidsproblemer som følge av å bli covid infisert er langt høyere enn risikoen for vaksineproblemer. Spill oddsen.



mRna ca 90% sikker. Så nei ikke 100% immun, men 90% beskyttelse er i den sammenheng veldig tett på. Dessuten virker det som om de som er vaksinert og blir smittet får et langt midlere angrep, og dermed slipper langtidsskader. Igjen. Spill oddsen.




Du må gjerne lage deg fiktive grunner for å ikke ta vaksine, vaksinen er jo ikke obligatorisk så du gjør som du vil. Men om dette er grunnen for at velger som du gjør, så er vel valget temmelig dårlig fundamentert. Det du sier gjør at du ikke skal vaksineres er vel strengt tatt bare gode argumenter for hvorfor du burde vaksineres. Valget er ditt. Prisen du betaler ved å ikke ta vaksinen kan bli temmelig høy. Kjipt om du blir smittet og får lungekapasitet som en 80 årig kolspasient, eller at nyrene svikter.

Både den engelske og indiske har visst seg å være noen hissige jævler. Smitter lettere og det skrives at den indiske også gir mer problemer. England har utsatt åpningen med 4 uker pga mye smitte nå med den indiske. Og vi har også fått den indiske og den ventes å bli den dominerende varianten fremover. Helt til det evt. kommer en nyere og kanskje ennå sintere mutasjon. De som tar vaksinen får lavere sjanse for komplikasjoner selv ved helt nye mutasjoner, men ikke du.

Det med revaksinering om et halvt år er bare en mulighet. Det er ikke sagt at det skal bli en tredje runde med vaksine. Det kommer blant annet an på om det skulle vise seg at mange vaksinerte likevel blir smittet av mutasjoner. Men selv med 3 vaksinedoser så er jo oddsen på de vaksinertes side.

Når beslutninger skal taes, forsøk å unngå å bli helt fastlåst i en bestemt avgjørelse. Se heller på tallene rundt risiko og se hva som gir deg best odds. Tallene er temmelig entydige og tallene viser at det smarte valget er vaksine.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig er du uenig i alle grunnene. Hva er et godt argument mot vaksina da?
Du kommer jo bare med "Tenk hvis du blir smitta, da får du ha lykke til med lite lungekapasitet. Nå har det kommet noen hissige mutasjoner som blir enda verre".

Det er tydeligvis livsfarlig for meg å ha en annen mening.

128 000 smitta av 5 millioner mennesker er ikke ille hvis jeg fortsetter som før å bruker munnbind og har god avstand blant folk.

Eneste argumentet ditt for dette er "Kjipt hvis du blir smitta og får indre organer ødelagt".

Og veit du hva eller?

Nå om dagen som landet har åpna mye i byene omtrent til normalen, så går nesten INGEN med munnbind lengre, og folk flest har slutta å ta avstand.
Gjett hvem som fortsetter med munnbind og avstand?? Det er meg! Lurer på hvem som er verst jeg?