View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg kjører Pi Hole og den kjører nå dns for hele nettverket her.
Uten en annen upstream dns provider
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke. Den er nødt til å hente informasjon fra en ekstern server, det er sånn DNS fungerer. Jeg pleier å sammenligne DNS med telefonkataloger. Du kan ikke bare sette deg ned og skrive din egen telefonkatalog. Eller - du kan, men du må hente informasjon om telefonnummer ett eller annet sted, du kan ikke bare instinktivt vite alle nummer på forhånd. På samme måte er alle DNS-servere nødt til å utveksle informasjon om oppføringer slik at alle er enige om hvor alle adresser peker hen. Pi-Hole er flott til å blokkere reklame på nett, og gir på den måten et ekstra lag med sikkerhet fra potensiell malware spredd via reklame - men dette har egentlig ikke så mye med anonymitet på nett å gjøre. Noe reklame kan helt sikkert fiske ut informasjon om deg som du via Pi-Hole er beskyttet mot, men det er ikke noe jeg ville betraktet som mer eller mindre sikkert når vi snakker om overvåkning og anonymitet.

Som standard bruker Pi-Hole Google sine DNS-servere, men du kan også konfigurere den til å bruke CloudFlare.