View Single Post
Vel, egentlig er det enkelt å sette inn større sikringer. Hullet inni sikringshullet som hindrer for store sikringer, er egentlig bare en plate som enkelt kan byttes ut til en med større hull. Når jeg satte opp et ekstra sikringsskap på hytte for 30ish år siden måtte jeg montere disse skivene selv. Men det må du bare gjøre hvis resten av anlegget er dimensjonert for strømmen. Og foran inntakssikringene må du ha det lokale everket til å gjøre jobben uansett. Går det for mye strøm gjennom ledningene, blir ledningene for varme, og da kan treverk og annet brennbart ta fyr. I verste fall kan ledningene smelte. Har du sett på Sinnasnekkeren? Der har vi ofte sett brente ledninger i gamle hus.

Et tips jeg ofte hører er at sikringer bare bør belastes maks 80% over tid.

Og en ting til: 2x25A sikringer gir deg IKKE 50A, det gir fortsatt bare 25A da den samme strømmen skal igjennom BEGGE sikringene. I Norge har (hadde) vi som standard ujordet, og da trengs det en sikring på hver ledning for å unngå strøm på avveie. I moderne jordet anlegg trengs det bare en sikring på den ledningen som er spenningsførende.