View Single Post
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Som var på tidligere, jeg er på utveksling i New Zealand, nettopp for å lære om nye kulturer osv...
Jeg vifter ikke rundt med det norske flagget her på nasjonaldagen. Det ville vært lite respektfult og gjøre på feiringen av frihet....
Og jeg ser greien med å beholde kulturen, jeg sier ikke at man skal påtvinge andre kulturen vår...
men som en innvandrer så skal man integrere seg selv og du har lov til å være 100% uenig med ting, men la heller vær og bære det norske flagget...
men å dra inn din egen kulturs flag for å vise at du er fra en annen kultur under selveste den NORSKE nasjonaldagen er jo latterlig... vi feirer at Norge fikk frihet, at norge ble selvstående og at norge fikk et nytt og eget flag å stå under! DERFOR bærer vi det norske flagget med oss i 17. Mai toget...
Vis hele sitatet...
Det er hva du feirer - ikke hva jeg feirer. Hvorfor må man tvinge alle til å feire akkurat det samme? Det er en ting at det kanskje er ønskelig at de hadde feiret med det norske flagget, det er noe helt annet å tvinge dem.

Integrering er også tosidig. Det nytter ikke bare å stå å si at de andre må tilpasse seg oss - det funker ikke. Da ender man opp med masse problemer. Begge parter må tilpasse seg hverandre, og sammen skape et nytt samfunn som fungerer bra for alle partene.

For å bemerke dette med å feire at Norge ble fritt og selvstående så må jeg bare si at dette er noe som skjedde så lenge siden at jeg ikke helt klarer å assosiere 17. mai med dette. Selve feiringen får derfor helt andre verdier for meg. Jeg mener at vi er inne i en ny tid - og sammen med dette må feiringen av nasjonaldagen vår representere de nye viktige verdiene. Samhold og frihet.