View Single Post
Sitat av qk7k Vis innlegg
Det du sitter der å sier er altså at en nøytral mann ville ha reagert likt på følgende:

A) En bok som baserer seg på ord som kommer fra en kraft oppe i himmelen. Disse ordene ble nedskrevet for mange herrens år siden, er overført i muntlig form i flere hundre år, for så skrevet ned. Noen av ordene er overført fra engler med vinger. Det er ikke noe bevis på at dette er riktig, men det er sant. Disse ordene er kommet fra gud, og ordene er helt sant, likevel har de forandret på boken, og gitt ut flere utgaver i senere tid.

B) En teori som omhandler at de som er best tilpasset sitt område vil overleve. Arter vil også utvikle seg videre, blandt annet ved at de som er mest attraktive parrer seg. Folk som arbeider med en slik teori har lang utdanning, og påstår ikke at de finner svarene sine fra en åndelig kraft i himmelen, men de beviser sine funn på en svært ryddig måte. I motsetning til i tilfelle A, hevder de ikke å ha full viten om hvordan ting henger sammen, men de forsker på det dag fordag, og gjør småe framskritt hvert år.



Jeg kaller han ikke idiot. Ut i fra det han sa så virket det som han mener at evolusjonsteorien er funnet opp for å tilfredsstille menneskers nyskjerrighet, slik som religion. Det vil jo være en misforståelse 7 ganger i uka, nettopp fordi to av de største heltene innenfor ateismen var religiøse til å begynne med, som jeg sa i innlegget. Dermed er jo ikke poenget med forskningen å bevise at religion tar feil, men heller å søke sannheten basert på fakta.

Jeg er ikke som mange andre ateister som ser ned på religiøse hvis du tror det. Har nære familiemedlemmer som er religiøse, og jeg ser alt det fine religion kan bringe med seg. Jeg vil derfor ha meg frabedt at du legger ord i munnen på meg.
Vis hele sitatet...
Akkurat som vanlige mennesker "viderefører" evolusjons-teorien med mye feil iforhold til det evolusjonen egentlig sier. Du skal nok se at evolusjons-teorien er godt endret om 2000 år. For å kunne kontrollere mennesker utifra en teori som virket ganske fornuftig, kall det "trygghet" om du vil. Det ene er ikke nødvendigvis mer rett enn det andre, det er teorier, språk, snakk.

Jeg var (ikke praktiserende) religiøs før jeg så evolusjonen for så å se på begge teoriene som snakk. Jeg har vel kommet meg videre, og jeg regner ikke med at det kommer en ny teori som knuser alt innen min levetid i dette livet. Eller har heltene bak evolusjons-teorien (samt de bak det hellige) mer rett enn meg på mitt syn?

Igjen, klassisk arroganse fra en som støtter evolusjonen "frabedt at du legger ord i munnen på meg". "Jeg vet"...