View Single Post
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Det som dog blir litt strange er at ateister som tror på darwin og hans versjon også TROR akkurat som religiøse. Hvis de vet til 100% at en av våre mange teorier stemmer er jeg vel glad på deres vegne så lenge de har det godt med seg selv og ellers er oppegående...
Vis hele sitatet...
Du må gjerne si at begge parter tror på noe (selv om jeg personlig synes det er ganske så misledende), men du bør imidlertid merke deg en enorm forskjell på disse formene for tro. De religiøse på sin side tror på noe uten et solid og rasjonelt fundament, altså ordet faith på engelsk i ordets rette forstand. De som "tror" på evolusjonsteorien gjør ikke dette uten fundament, akkurat slik du ikke "tror" at pennen din vil falle ned fra bordet om du ruller den over kanten uten noe fundament.

Engelsk har en langt bedre måte å differensiere mellom disse to formene for tro på, nemlig "faith" kontra "belief". For alle praktiske formål derimot, så sier man ikke at man tror på evolusjonsteorien eller tror på at pennen din vil falle ned på gulvet. Dette er rett og slett mer eller mindre ubestridelige fakta, med mindre du ønsker å trekke det langt inn i en semantisk og metafysisk sirkelrunk, eller kan vise brudd på gravitasjon eller evolusjonsteorien.


Sitat av Odonkor Vis innlegg
Akkurat som religiøse...

Evolusjonen er et språk akkurat som eksempelvis Adam og Eva er. Det er en trygghet for mennesker som ikke vet hva de skal tro/vite, men som faller til ro med det som høres mest fornuftig ut for de. De kan også naturligvis relatere til medmennesker og finne trygghet/ro i hverandre.

Fakta...


Jeg nekter ikke for at evolusjonen stemmer på en prikk, men jeg stiller meg kritisk til det da det ikke er overbevisende nok for meg.
Vis hele sitatet...
Akkurat som religiøse? Dette blir for dumt. Religiøse baserer seg ikke på fakta og empiriske observasjoner, men på ukritisk aksept av det som står i skriftene, ønsketenkning og, hvis de har hatt en religiøs opplevelse, ugyldige konklusjoner om universet vårt på bakgrunn av dem.

At du ikke finner evolusjonsteorien overbevisende nok får nesten være ditt problem, men det endrer ikke det faktum at evolusjonsteorien har blitt demonstrert utallige ganger, ikke blitt vist å ikke stemme og at den gir oss gode prediksjoner.
Sist endret av Sky; 11. januar 2012 kl. 19:59.