View Single Post
Et råd som jeg vil gi til trådstarter er å ta de svarene du får her med en stor klype salt.

Når man legger ut denne typen spørsmål på nett-forum, vil man erfaringsmessig få mange historier av typen "jeg kjenner en fyr som tjener 750.000 i året på tidenes chilleste jobb, null krav til utdanning, sykt mange frynsegoder og fri tre måneder i året".

Det man bør huske på at er at dersom du står kun med vitnemål fra videregående, null relevant arbeidserfaring og ikke-eksisterende "nettverk" når det gjelder jobb så bør man være forberedt på å lete en god stund, dersom du ønsker en interessant jobb som betaler bra.

Når det er sagt - Min personlige mening er at det er fullt mulig å leve et fullverdig liv uten høyere utdanning. Som det allerede er nevnt, finnes det mange eksempler på jobber hvor det er fullt mulig å "jobbe seg oppover".

Det kan også nevnes at utdanning ikke er et "formelt" krav i de aller fleste yrker, dvs. at dersom du ikke vil bli lege, prest, advokat eller ingeniør så er det teoretisk sett mulig å begynne uten utdanning.

Samtidig er det verdt å nevne at Norge er et av landene i verden med best vilkår for studenter - så og si alle utdanninger er gratis og man får stipend og gunstig studielån. I tillegg til dette vil mange si at det å studere er en berikelse i seg selv, samtidig som dette ofte er en periode av livet man nyter relativt stor personlig frihet (alt ettersom livssituasjon selvfølgelig). På bakgrunn av dette mener jeg at man bør vurdere flere forhold enn kun "karriere" når man skal ta stilling til om man ønsker å studere.