View Single Post
Kan fortelle min opplevelse som skjedde for ganske kort tid siden. Var i Oslo og drakk med noen venner. To venner lurte på om jeg ville være med på en liten blås, noe som plutselig fristet. Var vell snakk om 0.5 +- hasj. Idioter som vi var stod vi på fortauet i Oslos gater. Etter 2-3 trekk sier han ene kompisen min "Shit, politibil på vei mot oss". Jeg stod delvis bak et utstikker fra bygningen, og så ikke dette. Jeg hadde den i hånden. Tok hendene ned langs buksene, og begynte å gå. Politibilen svingte raskt opp på fortauet foran oss. Rett før dette slapp jeg jointen diskre på bakken og gikk videre. Hoppet to politimenn rett ut av bilen og gikk raskt opp til oss.
Han ene begynner med "Jasså, dere røyker hasj dere". "Det gjør jeg ikke" svarte jeg høflig.
Han begynner å lete på bakken, og etter litt leting finner han den og legger den på politibilen. Kommer opp i ansiktet mitt igjen og begynner med "Står du her og lyver meg opp i trynet??" osv. Jeg sier pent at det gjør jeg ikke, og at den absolutt ikke er min. Han ransaket meg, og fant fort ut at jeg ikke hadde noe som helst på meg. Ikke engang en lighter. Han spurte så "Vet moren din at du driver med dette da?" Hvor jeg svarte "Mamma er fullt klar over at jeg er ute med vennene mine å drikker idag ja".
Så tok han på meg håndjern, mens han andre snakket med vennene mine. De fikk etter kort tid gå, uten at jeg helt har hørt hva de sa. De sa ingenting om meg tror jeg, da jeg ikke ble konfrontert med det av politimannen, og han var veldig ute etter meg. Han luktet så på hendene mine, og sa han luktet hasj. Dette sa jeg var veldig rart, da jeg ikke har vært borte i noe sånt. Han sa også "Du er jo så fjern at du ikke vet når du er født engang". Da svarte jeg pent at jeg ikke var fjern på noen måte, og kun lett beruset da jeg hadde drukket rundt 6 øl. Så ramset jeg opp hele personnummeret mitt på flekken, selv om jeg ikke er nødt til å oppgi hele. Ønsket bare å vise at jeg absolutt var klar i toppen.
Senere spurte han noe uklart om jeg godkjente forelegg, eller noe i den duren. Da svarte jeg bare at jeg ikke godkjente noe, og at jeg ikke ønsket å si noe mer. Da spurte jeg pent om de skulle kjøre meg noe sted, eller om de kunne ta av meg håndjerna så jeg kunne gå inn, da jeg kun var iført skjorte. De tok så av meg håndjernene og dro. Mener han sa noe om at jeg ville få noe i posten. Tidligere på kvelden i starten sa han også "i en rettsak kommer jeg til å vitne på at han hadde sett meg med jointen". Jeg svarte bare at jeg ikke hadde hatt noe med en joint å gjøre i det hele tatt.

Hva kan jeg forvente meg å få i posten? Hva bør jeg gjøre videre? Var det lurt av meg å ikke erkjenne skyld/godkjenne forelegg? Vet at det er det beste når det kommer til konfiskering av førerkort, så i mitt lettere berusede sinn tenkte jeg at det var like så greit.