View Single Post
Sitat av Hater Vis innlegg
Tror ikke det har noe med hvor i utlandet du kommer fra. Nordmenn(eller kanskje folk flest?) liker å spøke med folk uansett hvor de stammer fra og hvor lenge de har bodd her, eller andre ting som ikke er helt typisk som for eksempel en med rødt hår. Det kan like gjerne være at noen andre har "en ginger" eller "en russer i gjengen" som at din gjeng har en pakkis.
Enten så får du gjøre det tydelig at du ikke liker det, ta igjen med samme mynt eller bare flytte i god tro om at det løser alle problemer forbundet med dette. Jeg tror uansett ikke at vennene dine sier sånn for å være jævlig mot deg, men når du vurderer å flytte til USA så kan det jo tolkes som at det er ett veldig alvorlig problem for deg.
Vis hele sitatet...

En spøk er jo greit, det er når det går fra spøk til stadige forsøk på hets det blir for mye. Og den grensen er ikke opp til oss komikere å sette, vi må ha antenner og være var på vårt valg av humor.

Slik ts ble introdusert er ikke greit. Tenker at en med samisk bakgrunn heller ikke ville synes det var greit å bli introdusert som samen.

Det som synes klart for meg er at når en velger å feks introdusere noen på en slik måte så bruker en etnisitet for å bevisstgjøre etniske forskjeller fremfor å bruke menneskelig trekk, etc. Det jeg forsøker å få frem er at han som introduserte sin pakistanske venn på denne måten til en ny i gjengen mente kanskje ikke noe negativt med sin uttalelse. Men likevel så kan mottaker altså ts føle seg krenket, eller støtt fordi en slik kommentar også må sees i en større kontekst. Kommentaren blir en kommentar i en kjede, som aldri stopper.

Ville du likt det? Møtt idioten Rolf, han stammer så jævlig at folk ofte tar ham for å være retard? Tror de fleste av oss ville holdt igjen her. Det ville føltes ugreit å si noe slikt om en som stammer.

Ja her drar jeg den lengre, men tenk gjennom ordet "pakkis" er det kun kortversjon av pakistaner? Eller ligger det noe mer i ordet? Er det et positivt ord, nøytralt ord eller et negativt ord? Og hvordan tror du andre opplever ordet? Hvordan tolker de ordet du ytret?

Vi vegrer oss for å knuse en som stammer, men vi synes det er helt ok å bruke ordet pakkis?