View Single Post
Først og fremst burde det fokuseres på avkriminalisering. Legalisering kommer nok etterhvert. I mine øyner er det ihvertfall helt urealistisk at Norge skulle hoppet rett inn i legalisering med salg bak disk innen de neste årene.

og samtidig en mer human rus-politikk for de tyngst avhengige. Det er på høy tid med gratis utdeling av heroin til de avhengige. Brukerne er grunn nok for seg selv spør du meg, men tallene viser også suksess i land som delte ut gratis heroin. Mindre attraktivt salgs område for kriminelle, letter på tallene i fengslene, brukere vet hva de får i seg, mulighet for oppfølging (uten bruk av glattcelle og håndjern ), mindre skadelig å få i seg, osv.

I legalisering debatten for cannabis syntes jeg også det er særs overraskende at stigmatiseringen ikke blir nevnt oftere. Personlig møter jeg ihvertfall mange som mener stigmatiseringen er det verste med hele forbudet. På bygda sprer gjerne ordet seg veldig fort, og ''alle'' får fort vite om noen røyker.
For meg er det åpenbart at dette er ett svært stort problem, som antageligvis tærer på psyken til veldig mange.

Men problemet er vell kanskje ikke stigmatiseringen, men heller forbudet?
Hvor mange ''kriminelle grupperinger'' er det som ikke gjennomgår det samme..?