View Single Post
IKT faget varierer veldig fra hvor du befinner deg i landet. Nå er det en stund siden jeg gikk der og det har tydeligvis blitt litt bedre, men jeg lærte null niks om programmering.
Du får mye kunnskap om office pakka, kundeservice og generelt om nettverk. At de la om fra driftsfag til servicefag var helt idiotisk. Da jeg var lærling jobber jeg med flere som hadde sluttet som driftsfaglærere og heller tok en jobb i privatsektor. Veldig mange ender nok opp som førstelinje/helpdesk jobber etter ferdig utdanning.

Det jeg foreslår er hvis du vil skaffe deg en god lærlingplass så vær aktiv fra dag en. Undersøk hvilke bedrifter du har i området, undersøk hva de driver med og finn noen som du syns er interessante. Deretter prøver du å ta kontakt og viser interesse der. Veldig mange jeg gikk i klasse med fikk lærlingplass etter første praksisperioden.

Jeg håper IKT har blitt bedre enn når jeg gikk der.. Eksamen min gikk ut på at jeg skulle sette opp en nettkafe for en kunde. Alt var teoretisk og kun en skrive oppgave..

Hvis du vil studere videre og ikke vil ta realfag kan du gå linjer som IT og informasjonssystemer ved UiA f.eks.