View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordelen med kopar er at det er lett å bearbeide med enkle verkty, det er lett å lodde, og det er tilgjengeleg. Du får aldri temperaturer over 100°C i eit destillasjonsapparat som ikkje er trykksett, så smeltepunktet til kopar (som er over 1000°C om eg ikkje tar heilt feil) er irrelevant. Loddinga smelter uansett ved under halvparten av det.
Vis hele sitatet...
Tenkte på gjennombrenning med tanke på lodding av kobber, men takk for svar. fant ut at smeltepunkt på kobber er rett over 1000°C
Hard lodding temp ligger vel på 500-600°C?

Jeg må bruke acetylen/oksygen?
eller kan jeg bruke gass brenner(gir kanskje for liten varme)?

Jeg tenkte ikke på kobber pga mekaniske egenskaper men: (klipt og limt fra tilfeldig side på nett) Kobber har den fordelen framfor rustfritt at kobber nøytraliserer svovelforbindelser. stemmer dette?

Fordelen med SS316 er at det er så godt som inaktivt uansett kva det kjem i kontakt med, så du får svært lite kontaminering, og du kan reingjere det med kraftige, etsande, vaskemiddel, slik som lut. Til gjengjeld er det vanskeligare å bearbeide enn kopar, og må sveisast eller skruast.
Vis hele sitatet...
ja dette vet jeg jo, men hva er fordeler med 316 imotsetning til 304? har tilgang på masse 304. 316 er det mindre av her.

Har det så mye å si om man bruker 304 framfor 316?
Skulle tro 304 eller 316 oppfører seg ganske likt i et destillerings apparat?
Er jo ikke snakk om mye varme å trykk i at apparat
Sist endret av plater; 30. mars 2016 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.