View Single Post
Jeg er enig med trådstarter. Munnen kan si så mye om en person. Også dette med tanntråd er veldig undervurdert. En enkel test er om dere tar en tanntråd, før den mellom tennene og lukt på tråden. Lukter det drit er det et sikkert tegn på at du neglisjerer tanhelse, ånde og egt. hele kroppen ved å stelle tennene for sjeldent.

Selv spiser jeg ett eller to måltider daglig, og det er kommet til det stadiet at jeg 1 time etterpå børster tenner og går gjennom med tanntråd, spesielt om jeg har spist karbohydrater eller frukt. Jeg skyller også munnen med hydrogenperoksid en gang i måneden, og typper tanntråden i det for å desinfisere.

Det folk bør vite er at tennene, og tannkjøttet - også mellomrommene er en av kroppens inngangspartier for bakterier og inflammasjon. Man vet at bakteriene kan gå inn i blodstrømmen og skape systemisk betennelse, øke CRP, gi hjertesykdom mm. Tanntråd er undervurdert.

Når jeg får meg en kjæreste så kommer jeg faktisk til å be henne bruke tanntråd i det daglige, gjerne helst med å forklare alle fordelene. "Jeg vil inspisere deg??!" er vel å dra det litt langt? Uansett forventer jeg ikke at munnen er perfekt, bare renslig.

En annen ting er at det er greit å børste tungen og evt gurgle med saltvann i blant. Dårlig ånde er turn off. Angående betennelse som gir dårlig lukt så må det være en kjipt problem og kanskje en dealbreaker? Jeg vet at for eks. rotfyllinger kan bli fæle om det går betennelse, siden det er vanskelig å sterilisere 100 % og bakteriene får et lite reservoar å leve i, hvor blodforsyningen er "cut off".
For øvrig tror jeg på et kosthold med vitamin k2 og D. Viser seg at spyttet da får bakteriedrepende egenskaper For ikke å snakke om remineraliseringsprosessene. (jeg har utdannelse innen helse men ikke tann-relatert btw)
Sist endret av darkwinter20; 29. juli 2020 kl. 12:22.