View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å ikke bruke narkoman til å beskrive noen som sliter med rusmidler. Det har den samme klangen som å bruke «neger» til å beskrive en person med mørk hud. Du burde heller si rusbruker, rusmisbruker eller person med rusproblematikk/rusutfordringer. Selv VG sier ikke ikke narkoman lengre. Det er nesten bare folk som bruker rusmidler som fortsatt bruker ordet, enten til å beskrive seg selv, eller andre som sliter.



Godt sagt. Dette skille som mange bruker for å rakke ned på «tyngre» rusmidler for å føle seg bedre med sitt eget bruk er tåpelig. Den psykiske avhengigheten er langt mer uforutsigbar enn den fysiske.



Kompisen din har null kontroll, han burde jo hatt nok selvinnsikt til å kunne porsjonere det ut litt bedre. Det finnes mange som faller inn under kategorien rusmisbruker som fungerer langt bedre enn som sådan og som fint kan ta seg en tur. Jeg har vært på ferie mange ganger uten å dra med meg halve apoteket, selv om jeg har vært skikkelig avhengig av piller, heroin, selv amfetamin. Det krever gjerne at man forbereder seg en god del mer enn vanlige mennesker, men det lar seg gjøre. Det er som regel ikke verdens største problem å få tak i det du trenger når du er på ferie, det være seg heroin eller medisin fra leger.
Du hører jo at denne karen ikke har styring som må smugle med seg hasj oppi det hele. Han burde trappet ned så fort han beste seg for å bli med, men både piller og ghb er seige beist..
Vis hele sitatet...
Enig med deg.
Narkoman er et dehumaniserende begrep.

Mørkhudet [menneske] er mye bedre enn å si "neger". Rusmisbruker synes jeg egt ikke er fint heller, men noe som "rusutfordret [menneske] eller rusavhengig er finere ord.

De eneste gangene har følt meg selv narkoman er mens jeg har trippa på hallusinogener, noe jeg gjør kanskje 1-2 ganger i året. Narkoman er for meg synonymt med uteligger, de type "kjenningene" som man har sett i sentrum siden man gikk i fjerde klasse og ut videregående og inn i voksenlivet.

Og enda da vet jeg innerst inne at jeg gjør en udyd med å kategorisere disse menneskene på denne måten.

Man velge å ikke være narkoman, men man kan ikke velge å ikke være mørkhudet eller lysthuset. Det betyr ikke likevel at det er et dumt argument å kategorisere neger og narkoman i samme gruppe skjellsord. Synes narkis og pakkis er like stygt å si mot dem det gjelder!